
WORLD ASSOCIATION OF NEWSPAPERS – WORLD PRESS TRENDS 2008 743

SAUDI ARABIA

General economic situation
Saudi Arabia has an oil-based economy with strong
government controls over major economic activities. It
possesses more than 20% of the world’s proven petroleum
reserves, ranks as the largest exporter of petroleum, and
plays a leading role in OPEC. The petroleum sector
accounts for roughly 75% of budget revenues, 45% of
GDP, and 90% of export earnings. About 40% of GDP
comes from the private sector. Roughly 5.5 million
foreign workers play an important role in the Saudi
economy, particularly in the oil and service sectors.
Unemployment is high, and the large youth population
generally lacks the education and technical skills the
private sector needs. Riyadh has substantially boosted
spending on job training and education, infrastructure
development, and government salaries. The inflation rate
was estimated at 3.4% in 2007.

Performance of newspapers vs. other media
The media in Saudi Arabia have in recent years
witnessed a gradual liberalization, due to the influence of
satellite television and the Internet.

The government owned and operated most domestic
television and radio channels. In domestically broadcast
programs, government censors removed any reference in
foreign programs and songs to politics, religions other
than Islam, pork or pigs, alcohol and sex. Private, Saudi-
owned satellite networks operated freely in the country.
Local offices of the MBC, Orbit and ART media groups,
while headquartered outside of the country, operated
under a system of self-censorship. Many other foreign
satellite stations broadcast a wide range of programs into
the country.

Satellite television is widespread and an important
source of foreign news. In January 2004, the government
launched an all-news satellite channel, Al-Ikhbariya, to
compete with Al-Jazeera. Al Arabiya’s managers, notably
general manager Abdel-Rahman al-Rashed, talked
publicly of presenting more “balanced” coverage than
Al-Jazeera. The US President George Bush chose 
Al-Arabiya over Al-Jazeera for an Arab media interview
to answer charges of torture of Iraqi detainees at Abu
Ghraib prison.

A joint University of Maryland and Zogby International
poll of viewers in Egypt, Saudi Arabia, Jordan, Lebanon,
Morocco and the United Arab Emirates in October
2005 found that Al-Jazeera was ahead with 65 percent of
viewers, followed by a host of Saudi-owned or Saudi-
friendly channels Al-Arabiya, with 34 percent, and
MBC1, LBC, Abu Dhabi Television and the Egyptian
Satellite Channel.

Some alledge that Saudi Arabia is attempting to
dominate the world of cable and satellite television

media in the Arab world and steal the thunder of Egypt,
once the leader of Arab media in the 1950s and 1960s
with its Arab nationalist political ideology.

In contrast to Western media where newspapers
frequently employ television personalities to contribute
to their publications, the apparent phenomenon in the
Arab world in general and in Saudi Arabia in particular
is that print media has become a “gateway” to satellite
news channels. Newspaper journalism is now considered
the “womb” that breeds the future stars of television.
Numerous television presenters on popular Arab satellite
channels have reached their positions through their
published opinion editorials and news articles.

It is alledged that Saudi Arabia launched the Middle East
Broadcasting Corporation (MBC) – established as 
a private television enterprise by a brother-in-law of
King Fahd, Walid al-Ibrahim – in response to negative
press after the first Gulf war.

Showtime Arabia, one of the region’s leading pay-TV
networks, established in 1996, is not Saudi-owned.
Kuwaiti company KIPCO has a 79% stake and the CBS
Corporation has the remaining 21%.

BBC TV Arabic is set to restart soon, funded by the
British taxpayers.

There are no private radio stations in the country.

The only news agency, Saudi Press Agency (SPA), is
state-owned. The SPA is run by the Ministry of
Information; its director is directly associated with the
minister of information.

Performance of different types of newspapers
There are more than a dozen daily newspapers. Al-
Riyadh is viewed as a semi-offical newspaper, while Al-
Watan is more outspoken. In general, the content 
of all newspapers on important political issues is very
similar.

Al-Madina is the oldest newspaper in the country. Its
publishing house Al-Madina Press is one of the most
prominent in Saudi Arabia.

Two Saudi-owned London-based dailies, Asharq 
Al-Awsat and Al-Hayat, are read widely, but they also
tend to respect taboos. Al-Hayat is distributed
throughtout Saudi Arabia and the diaspora. Three
different versions are published in Saudi Arabia, Al-
Riyadh (center), one in Jeddah (west) and one in Al-
Dammam (east).

The Saudi Press Agency establishes the editorial line to
be followed by the print media. Nevertheless, in the past

Media Market Description



744 WORLD ASSOCIATION OF NEWSPAPERS – WORLD PRESS TRENDS 2008

SAUDI ARABIA

few years the print media has started to report on
sensitive issues, such as terrorism, corruption, and the
religious police.

Newspaper launches / closures
The privately-owned daily Shams was closed for 
a month on 16 February, 2007 and its editor dismissed
for reprinting some of the cartoons of the Prophet
Mohammed first carried by a Dutch newspaper in
September 2005.

The sale of August 27, 2007 issue of the Al-Hayat daily
was banned in Saudi Arabia. The ban on distribution
coincided with an article about the alimentary
intoxication of camels in the kingdom. The Al-Hayat
has been banned in the kingdom on numerous
occasions, sometimes for up to a month.

Advertising
As some 40-70% of the pan-Arab region’s advertising is
spent in Saudi Arabia (estimates differ), networks, TV
channels and publications are not going to risk
jeopardizing their cash flow by upsetting their prime
advertising market in the region’s largest economy. Al-
Jazeera discovered this to their cost. It is claimed that
Saudi Arabian companies will not advertise on Al-Jazera
for fear of annoying the Saudi establishment.

Circulation
In February 2007, the Saudi Research & Publishing
Company (SRPC) put up thirty new Lexus cars in a bid
to sign up more subscribers to its titles. SRPC is the
publisher of the Arab News and Al-Eqtisadiah dailies, as
well as a number of Arabic newspaper and magazine
titles. Subscribers got the chance to win one of the cars
in a weekly draw over four months.

Readership
It is estimated that 78.8% of the population is literate.
The Middle East on the whole is tuning into TV news
rather than picking up a newspaper.

Online / Digital Publishing
The government restricted access to the Internet, and
Saudi Telecommunications Company (STC) reportedly
monitors e-mail and Internet chat rooms. During the
year 2007, more individuals and groups exchanged views
via the Internet, including by electronic mail and blogs.
The government continued to block access to Web sites
which it deemed sexual, pornographic, politically
offensive, “un-Islamic”, or disruptive because of
controversial religious and political content.

Access to the Internet was available only through local
government-monitored servers. According to the
Communications and Information Technology
Commission, there were approximately 2.3 million
subscribers and users. Some citizens circumvented
controls by accessing the Internet through servers in

other countries. The government had a process through
which citizens could request reconsideration of 
a decision to block a particular Web site, and authorities
reportedly at least partially unblocked some Web sites.

The law criminalizes defamation on the Internet,
hacking, unauthorized access to government Web sites,
and stealing information related to national security. At
year's end there were no reported prosecutions.

Internet became available in Saudi Arabia in 1998 and is
now widely available throughout the country. While
there are about 22 Internet service providers, all
connections are routed through a state server. The
Telecommunication and Information Technology
Authority is responsible for licensing the Internet service
providers, filtering the Internet, and registering Saudi
domains.

The Internet Service Unit (ISU) acknowledges publicly
that it bars access to nearly 400,000 sites with the aim of
protecting citizens from content that is deemed morally
or politically inappropriate. Bloggers are frequently
blocked and Saudi bloggers have organized community
action in response.

Ownership
While the print media are privately owned, they are
subsidized and often under the patronage of a member
of the royal family.

Members of the royal family owned two London-based
Arabic dailies. Asharq Al-Awsat is directed by Saudi
prince Salman bin Abdul Aziz, half-brother of the king;
Al-Hayat by Prince Khaled bin Sultan, leader of Saudi
forces in the 1991 war, son of current Crown Prince
Sultan and shareholder in the Lebanese Broadcasting
Corporation.

Al-Riyadh is owned by a group of businessmen and thus
officially independent, but it is in effect under the
control of Riyadh governor Prince Salman.

Bin Talal is the Rupert Murdoch of media ownership in
the Middle East, with his Kingdom Holding companies
owning the region’s largest music label (Rotana Records),
six music TV channels (Rotana Clip, Rotana Music,
Rotana Gulf, Rotana Cinema, Rotana Tarab, Rotana
Zaman), and a stake in Lebanese newspapers An Nahar
and Ad Diyar in addition to his stake in LBCI. Bin Talal,
incidentally, is the third largest shareholder in Murdoch’s
News Corp., with 5.46% of voting shares.

Media / Press Laws
The Basic Law does not provide for freedom of speech or
the press and the government generally did not respect
these rights in practice. According to the Basic Law, the
media’s role is to educate the masses and promote
national unity. Media outlets can legally be banned or



WORLD ASSOCIATION OF NEWSPAPERS – WORLD PRESS TRENDS 2008 745

SAUDI ARABIA

publication production temporarily halted if outlets are
deemed to promote “mischief and discord, compromise
the security of the state and its public image, or offends
a man’s dignity and rights.” The government continued
to restrict freedom of speech and press by interrupting
publication and dissemination of news sources critical of
the royal family or of Islam. Authorities prevented or
delayed distribution of foreign print media, effectively
censoring foreign print media and publications. During
the year discussions took place that tested the
boundaries of permissible topics for media coverage,
including political and social reforms, domestic and
child abuse, rights of women and human rights,
corruption, drug and alcohol abuse, crime rates and
violence, trafficking in persons, HIV/AIDS, and the
religious police.

The government continued to enforce existing laws
based on Article 12 of the Basic Law, which provides the
state with the authority to “prevent anything that may
lead to disunity, sedition, and separation.” In theory, all
public employees are enjoined from “participating,
directly or indirectly, in the preparation of any
document, speech or petition, engaging in dialogue with
local and foreign media, or participating in any meetings
intended to oppose the state’s policies.”

An unwritten, yet routinely followed media policy
prohibits the dissemination of criticism of the royal
family and the government. A 1982 government media
policy statement urges journalists to uphold Islam,
oppose atheism, promote Arab interests, and preserve
the cultural heritage. The Ministry of Culture and
Information must approve the appointment of and may
remove all senior editors. The government provides
guidelines to newspapers regarding controversial issues.
The government-owned Press Agency reports on official
government news. All newspapers in the country must
be licensed by the government. Newspapers are created
by royal decree.

The government may appoint and discharge editors,
they can sack journalists who publish articles considered
morally or politically inappropriate. The government
routinely censors newspapers and self-censorship among
journalists is widespread.

In 2002 a new press law was adopted. Although it was
slightly more liberal, most of the original restrictions
were upheld.

On August 27, the Ministry of Culture and Information
prevented the distribution of Al-Hayat newspaper,
confiscating 250,000 copies from retailers countrywide.
According to a variety of news sources the halted
distribution stemmed from the ministry’s disapproval of
the Western-style format and criticism of local issues;
others ascribed the shutdown to a specific article in the
confiscated edition of Al-Hayat that implied a link

between respected religious scholars and terrorism. 
Al-Hayat was permitted to resume publication four days
later.

In February Okaz newspaper reported that the Saudi
Investment Authority, which grants business licenses to
investors wishing to initiative business operations,
received 30 applications for new, private media outlets in
the country; however, the minister of culture and
information had not approved the license requests. At
year’s end these requests were still pending.

The government continued to ban books, magazines,
and other materials that it considered sexual or
pornographic. The Ministry of Culture and Information
banned publications from being sold in the country on
a case-by-case basis.

The Ministry of Culture and Information has banned
government departments and agencies from publishing
advertisements in newspapers in reply to any reports in
the local press. The ban is applied on all government
departments without exception. Aidha Al-Zahrani,
acting assistant deputy minister for internal information
at the ministry, said newspapers and journalists would
have the right to take legal action against any
government department for accusing them of telling lies,
by publishing advertisements or any editorial matters.
However, he pointed out such legal actions should be
done through the ministry being the authority to take 
a decision on matters related to newspaper and
magazines in the Kingdom. The ministry’s decision
came after the Ministry of Social Affairs published an
advertisement in a local newspaper in response to 
a report carried by another paper on finding a body of
an old woman in Dammam after the House for Care –
a government elderly care facility – refused to
accommodate her. “No government department is
allowed to level any accusations against any newspaper
or journalist except in accordance with the Press and
Publications Law and its executive bylaw,” the ministry
said in a statement carried by Al-Eqtisadiah Arabic daily.
In accordance with the law, a committee at the ministry
will look into violations committed by Saudi newspapers
and magazines, the statement said, adding that higher
authorities had given the ministry the power to look into
such violations and take appropriate decisions. “The
ministry has noticed these excesses and have instructed
newspapers not to publish such advertisements in the
future,” Al-Zahrani said. “Government departments can
reply through editorial material not through paid
advertisements. But they don’t have the right to publish
advertisements for that matter, even if the report carried
by a newspaper or written by a journalist was not
correct,” he explained. The Ministry of Social Affairs
published the advertisement to clarify its stand on the
issue of the old woman.



746 WORLD ASSOCIATION OF NEWSPAPERS – WORLD PRESS TRENDS 2008

SAUDI ARABIA

Map: CIA – The World Factbook

Source: CIA – The World Factbook; US State Department; Menassat; ameinfo.com; Arab Press Network; Arab News;
Asharq Al-Awsat; Al-Yaum; Dar Al-Hayat; Arab Media & Society; BBC; Allied Media Corp; 

Reporters Without Borders; Wikipedia

Copyright
Asharq Al-Awsat is currently the only newspaper to own
the Arabic copyright of international print syndications
of the Washington Post, USA Today and Global
Viewpoint.

Printing & Distribution
Asharq Al-Awsat is printed simultaneously in twelve
cities on four continents. Asharq Al-Awsat was the first
Arabic daily newspaper to introduce satellite
transmission for simultaneous printing in a number of
major cities worldwide.

Saudis prefer to get their newspapers from the local
newsstands every day, whereas companies tend to buy
subscriptions. The Al-Watan daily reported in February
2004 that Saudi newspaper sales have fallen to record
lows and that papers are experiencing distribution
problems.

Saudi Research & Publishing Co distribute in Saudi
Arabia, United Arab Emirates, Kuwait, Bahrain, Qatar,
Oman, Near East, North Africa, Europe and the U.S.A.

State Support
Print media are privately owned but frequently
subsidized.

Al Nawda, a Mecca based Arabic daily, has been given 
a personal hand-out from King Abdullah, totalling
around USD2.7m, reported the Arab News. The paper
has been undergoing severe financial constraints 
and it has been unable to pay staff salaries for the past

three months. Culture and information Minister Iyad
Madani confirmed the payment to the Saudi Press
Agency.

Other Factors
In 2003 the government created the Saudi Journalists
Association with the purpose to “boost the role of the
press and its message, and to grant journalists more
confidence, security, and a sense of responsibility
towards their country and people.”

The Saudi Journalist Association operates under 
a government charter. Membership is voluntary and
open to both men and women. Although theoretically
noncitizen journalists working in the country were
eligible to join as non-voting members, some foreign
journalists alleged that the association was effectively
open only to citizens. While noncitizens can technically
become members, they have no voting rights, and may
not attend the General Assembly.

In 2004 a nine-member board was elected, including
five-editors-in-chief of the main Saudi newspapers and
two women. The Ministry of Information registers all
journalists and the Ministry must approve decisions of
the Association. Most observers are skeptical that the
Association will be an effective force for press freedom.

The Saudi Association for Media and Communication
was founded in 2002 and has a membership of more
than 1,200 media experts and journalists. It organizes
training courses for journalists, conferences, and
symposia.

Age All individuals Male Female
000 % 000 % 000 %

0-14 10,532 38 5,369 36 5,163 41
15-64 16,406 59 9,317 62 7,089 56
65 + 663 2 349 2 314 2
Total 27,601 100 15,035 100 12,566 100

Source: CIA – The World Factbook

2.a Population by age and sex (2007)

Occupancy Households
000 %

Total 2,976 100

2.ca Households (occupancy)
(2004)

Change (%)
2003 2004 2005 2006 2007 2007/03 2007/06

Total paid-for dailies 14 14 15 16 16 14.29 0.00
National paid-for dailies 14 14 15 16 16 14.29 0.00

Source: 2003 WAN assessment; 2004-2007 WAN from public sources

3.a Number of titles



WORLD ASSOCIATION OF NEWSPAPERS – WORLD PRESS TRENDS 2008 747

SAUDI ARABIA

(Saudi Arabia, riyal, bln)
2002 2003 2004 2005 2006

GDP 706.0 804.0 1,079.3 1,276.9 1,402.5

Source: 2002-2003 ZenithOptimedia; 2004-2006 CIA – The World Factbook

7.aa Gross domestic product

(Saudi Arabia, riyal, 000)
2003 2004 2005 2006 2007

GDP per capita 33.2 - 48.4 51.7 77.6

Source: 2003 ZenithOptimedia; 2005-2007 CIA – The World Factbook

7.ab Gross domestic product per capita

(%)
2003 2004 2005 2006 2007

Ad expenditure 0.22 0.24 0.25 0.28 0.30

Source: ZenithOptimedia

7.ac Ad spend as a % of GDP

(Saudi Arabia, riyal, mln)
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

Press 1,383.7 1,691.2 2,295.0 2,557.5 3,018.7 3,480.0 4,151.2 5,032.5
Newspapers 1,275.0 1,590.0 2,182.5 2,415.0 2,876.2 3,337.5 4,008.7 4,890.0
Magazines 108.7 101.3 112.5 142.5 142.5 142.5 142.5 142.5

Television 142.5 285.0 236.2 247.5 285.0 315.0 356.2 405.0
Outdoor 258.7 292.5 371.2 622.5 686.2 753.7 870.0 956.2
Total 1,785.0 2,268.7 2,902.5 3,427.5 3,990.0 4,548.7 5,373.7 6,393.7

Source: ZenithOptimedia – PARC; OANDA

Includes pan-Arabian advertising, most of which is aimed at Saudis; before 
discounts, includes commission, excludes production and classified; exchange rate
used: USD1 = SAR3.75 (2006)

7.ba Advertising expenditure per medium

Advertiser Expenditure 
(Saudi Arabia, riyal, 000)

Saudi Telecom 8,586
National Com. Bank 5,481
Toyota 5,124
Saudi American Bank 3,346
Al Rajhi 3,131
Nokia 3,034
Al Bassam 2,976
Saudi Line 2,916
Nissan 2,775
Hadeed - Sabic 2,642

Source: PARC

7.g Top newspaper advertisers
(2005)

Title Founded Language Publisher Circulation Format
(year) (000)

Asharq Al-Awsat 1 1978 Arabic Saudi Research and Marketing Group 237 3 Broadsheet
Al-Riyadh 1985 Arabic Al-Yamama Press Establishment 150 -
Al-Watan 2000 Arabic Assir Establishment for Press and Publishing 150 -
Al-Yaum 1964 Arabic Dar Al-Yaum for Press, Printing and Publishing 135 -
Al-Jazeerah 1960 Arabic Al-Jazeerah Corporation for Press, Printing & Publishing 110 -
Okaz 1958 Arabic Okaz Organization for Press and Publication 110 -
Al-Hayat 2 1946 Arabic Dar Al-Hayat Publishing Company Ltd. (Prince Khaled bin Sultan bin Abdul Aziz Al-Saud) 100 4 -
Al-Madina 1936 Arabic Al-Madina Establishment for Press & Publishing 60 -
Al-Eqtisadiah 1992 Arabic Saudi Research and Publishing Co. 60 -
Arab News 1975 English Saudi Research and Publishing Co. 56 -
The Saudi Gazette 1976 English Okaz Organization for Press and Publication 15 -
ShMS 2005 Arabic ShMS Company for Publishing & Distribution - -
Al-Bilad 1932 Arabic Al-Bilad Establishment for Journalism & Printing - -
Al-Nadwah 1957 Arabic Makkah Establishment for Prrinting & Information - -
Arreyadi 1994 Arabic Mashal Ali Al-Bulawi Establishment for Printing, Distribution & Publishing -
Donya Al-Sharq 2006 Arabic Eastern Company for Printing, Press & Information - -

Source: Menassat; Allied Media Corp.; Al-Yaum; Wikipedia; WAN from public sources
1 Published from London; printed simultaneously on four continents in 12 cities
2 Published from London
3 In Saudi Arabia, ABC Jan-June 2004; 89,000 in the world
4 Circulation in other continents/countries (000): Europe 16; United States of America 8; Bahrain 4; Egypt 10; Kuwait 5; Lebanon 9; Morocco 7; Qatar 3; Oman 2; Syria 4; Tunisia 1;

United Arab Emirates 8; Yemen 8; other Middle East countries 6

8.ba Top paid-for dailies (2007)

Tax %

VAT on:
Single copy sales 0
Subscription sales 0

Source: Distripress

12. Taxes (2007)




