Publicerad: 2009-08-25, Uppdaterad: 2009-08-26
Debatten om korruption i biståndet går varm efter att biståndsministern, med en färsk korruptionsskandal inom hälsosektorn i Zambia som stöd, ifrågasatt effektiviteten i svenskt utvecklingssamarbete. Jag sällar mig till skaran som välkomnar debatten om hur vi skall se på resultat i biståndet. Biståndsministerns avancerade räkneövningar lämnar dock en del att önska. Lämna innovativ matematik därhän och fokusera på principerna istället.
Doktorand vid enheten för global hälsa (IHCAR), Karolinska Institutet som den 21 september lägger fram en avhandling om samordning av hälsobistånd i Zambia. Jag har sedan 2002 på nära håll följt den Zambiska hälsosektorns utveckling.
Biståndsministern menar att cirka 25-26 miljoner av "svenska" pengar försnillats. Att komma fram till denna siffra kräver innovativ matematik. Låt mig ta ett exempel. Sidas totala stöd till hälsosektorn i Zambia 2007 uppgick till över 100 miljoner kronor. Cirka 100 miljoner lades i en gemensam pott, den så kallade "basketfinansieringen" som i huvudsak stödjer primärvård på distriktsnivå och nedåt. Sida var inte den enda givaren i potten utan också Nederländerna och Kanada gav stora belopp. Även amerikanarna sköt in en ansenlig summar. Utöver detta så bidrar Europakommissionen och Storbritannien med så kallat budgetstöd - alltså pengar som slussas direkt in i den Zambiska statsbudgeten, utan att det är specificerat till vilket departement pengarna skall gå till. Dessa pengar blir där en del av den totala pott som den Zambiska regeringen sedermera fördelar över departementen. Och en ansenlig del av denna pott går till hälsosektorn.
Att Sverige lägger pengarna i en gemensam pott tillsammans med andra givare är en uttalad strategi. Tanken är att mottagaren skall driva sin egen utveckling och att Sverige som givare skall vara en samarbetspartner, en investerare om man så vill, som stödjer hälsosektorns utveckling i stort. En motpart som till exempel ställer krav på regelbunden resultatuppföljning och god finansiell kontroll.
Om detta kan man tycka både bra och dåligt. En positiv effekt av en gemensam ansats är dock att problem som den nämnda korruptionsskandalen blir ett gemensamt problem där alla som lagt i högen dras med. Och det i sin tur sätter större press på makthavare att kontrollera för korruption men också att ta i med krafttag när den uppdagas.
Så tillbaka till mitt räkneexempel. Lägger man samman bidragen från potten med de Zambiska pengarna blir det cirka 150 miljoner dollar, cirka en miljard kronor. På ett och ett halvt år (den tidsperiod som Gunilla Carlsson refererar till) kan vi öka den summan med 50 procent, alltså till 1,5 miljarder med ett svenskt bidrag på cirka 150 miljoner. Av dessa uppskattas 50 miljoner förskingrats. Om Sveriges andel enligt exemplet ovan är cirka 10% så motsvarar det snarare cirka 5 miljoner kronor, vilket också är mer i linje med Sidas egna uppskattningar.
Men det är enligt mig ganska ointressant om det är en krona eller 50 miljoner kronor av svenska skattemdel som förskingrats. Jag menar att det inte ens går att med säkerhet säga hur mycket det handlar om. Räkneövningar av typen ovan blir fulla av tolkningar och väldigt svårtydda.
Med det inte sagt att jag inte bryr mig om hur pengar används och jag anser att ansvaret gentemot svenska skattebetalare är oerhört viktigt. Och visst skall vi göra vårt yttersta för att säkerställa att alla biståndsresurser används effektivt - om detta är vi nog alla eniga. Men att därigenom tro att vi skall kunna veta exakt vart varje krona utvecklingsbistånd används är naivt och inte förenligt med hur biståndet har och fortsatt bör utvecklas. Likaväl som att vi inte med säkerhet vet att varje skattekrona används på bästa sätt även inom vårt eget lands gränser.
Som alla debattörer före mig har sagt: vi kan inte helt försäkra oss mot en nollförekomst av korruption. Det viktiga är att Sida långsiktigt arbetar för att stärka landets egna kontrollsystem samt att kraftfulla åtgärder vidtas när oegentligheter uppdagas. Precis som Sida gjort gentemot de Zambiska myndigheterna i det här specifika fallet måste vi kräva att regeringar som tar emot svensk utvecklingsbistånd tar korruptionsfrågan på största allvar.
Milla är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger.
Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.
[...] Newsmill artiklar på samma tema finns här: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15. SvD och DN SvD och [...]
Alliansen förnyar svensk biståndspolitik. Är det till det bättre eller sämre?
Carlssons utspel visar moderaternas dubbla bokföring i biståndsfrågan
Kvinnorna bästa affären för svenskt bistånd
Olyckligt när allt bistånd klumpas ihop
Se över formerna för svenskt bistånd
Nu rustar vi upp i Afghanistan
Vad hände med Sveriges politik för global utveckling?
Varför inte resultatkrav på biståndet?
Förändrade attityder nödvändigt för ett effektivare bistånd
Därför redovisar vi vårt arbete mot korruptionen
Forskning har hög prioritet i det svenska biståndet
Dags för en mer uppriktig biståndsminister
Biståndskorruptionen har sin grund i utländsk närvaro
Internationellt bistånd behövs tyvärr ett tag till
Henning Mankell smutskastar Sida-tjänstemän
Utvecklat bistånd kräver satsning på revision
Gunilla Carlsson bör regera mer och prata mindre
EU förvägrar fattiga med funktionshinder deras mänskliga rättigheter
Korruption bekämpas med deltagande och bra ledarskap
Biståndet är inte så opakt som Carlsson antyder
Nu startar jag en stafettdebatt om biståndet!
Det är jag som är det biståndsindustriella komplexet
Minska korruptionen genom bistånd och att motverka skatteparadis
Sida: "Debatten som Gunilla Carlsson öppnar är viktig och nyttig"
Carlsson använder misslyckanden för att skära i biståndet
Dags för en mer uppriktig debatt om biståndet
Svenskt bistånd viktigt för demokratispridningen i världen
Bra att biståndsministern inte är tvärsäker
Kommer Gunilla Carlsson våga vara ärlig om biståndet?
Rusta upp kvinnornas politiska arena när du ändå är på gång Gunilla!
Det osexigaste biståndet är det effektivaste
Korruptionen ska bekämpas - inte biståndet
Starka folkrörelser motverkar korruption
Korruptionsskandal inte alltid ett tecken på problem inom biståndet
Flytta fokus från bistånd till frihandel
Skäl för att utrotning av hunger med undernäring bör bli hörnsten i svensk utvecklingspolitik
Biståndet: Ett svek mot de fattiga?
Ska Sida börja ta Ostrom på allvar nu?
Sänkt biståndsbudget och starkare styrning för bättre resultat
Enskilda organisationer viktiga för biståndet
"Omoral bör alltid klandras, inte min men alla andras!"
Kvalitet före kvantitet i biståndet
Det bilateral biståndet är förlegat
Problemet med korruption är mycket större än 50 miljoner
Nysvenskar och rätt kunskap effektiviserar biståndet
De fattiga behöver ingen u-hjälp!
EU sviker löftet om fattigdomsbekämpning
Gratisbetalarna i Stockholmsmoderaterna har agerat osedvanligt kreativt visavis ett partisystem som befinner sig i...
59 8I de moderata leden finns det flera exempel på valfusk - kvalificerat sådant, som partiledningen har blundat för. I...
170 18"Jag menar att det bästa rådet är att erkänna och så snabbt som möjligt be om ursäkt om du granskas oavsett om...
93 19"Vi gjorde några kloka insikter om nätets potential. Vi kunde publicera hur många bilder vi ville från...
48 14"I takt med att sajter som realtid.se och diskussionsforum som Flashback får ett allt starkare genomslag så stärks...
94 17"Det ni ser i tidningen kan ha börjat som ett skvaller i riksdagens lunchmatsal. För skvallerreportern 2010 är...
176 27Att kunna uppleva kärlek är något vackert som alla borde ha rätt till att få fira, vara stolt över och om man...
69 19När kronprinsessan Victoria gifter sig med Daniel Westling den 19 juni nästa år kommer bröllopet och Stockholm att...
170 44Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.
Läs mer om Newsmill
Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.
16 kommentarerSkriv kommentar
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Men, hur många biståndspolitruker finns det?
Kan ni inte ni som sysslar med "global hälsa" förklara vad gamla människor i Sverige som ligger och dör i sin egen avföring har för nytta av att Sverige läcker ut gigantiska resurser till länder som aldrig kommer att bli självförsörjande?
Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2009-08-25, 09:11Vänligen Bo T,
Du är uppenbart inte så insatt i politik och heller inte tycks det intresserad att förstå dess problematik. Låt mig då föreslå att du istället för att avslöja din uppenbara okunskap istället informerar dig.
Patric
Permalänk | Anmäl #2 Nykter, 2009-08-25, 09:45Vänligen Bo T,
Du är uppenbart inte så insatt i politik och heller inte tycks det intresserad att förstå dess problematik. Låt mig då föreslå att du istället för att avslöja din uppenbara okunskap istället informerar dig.
Patric
Permalänk | Anmäl #3 Nykter, 2009-08-25, 09:48Författaren är ännu en som har behov att försvara det han håller på med.
Permalänk | Anmäl #4 goran, 2009-08-25, 09:54Detta är nog tyvärr bara "toppen på isberget".
Undrar hur mycket av våra ihopjobbade skattepengar som har gått till lyxbilar, lyxhus, politikernas barns studier, vapen, mm i de utvecklingsländer som Sverige stöttat sedan länge.
Eftetrsom det har varit en bestämd summa pengar som SKA gå till bistånd har revision varit onödig. Pengarna SKA brännas......
Nej, satsa småskaligt, ett mickrolån till ett företagande är en bättre väg. Bara mottagaren får behålla sina pengar ifrån korrupta politiker, poliser och kriminella...
Permalänk | Anmäl #5 Skogstokig, 2009-08-25, 12:04Bara ett kort klarläggande. Gunilla Carlsson är f.d auktoriserad revisor, hon är mao ganska van vid att räkna och handha räkenskaper. Huruvida artikelförfattaren inte mattematikkunskaper når upp till Gunillas är oklart men fram till detta är bevisat tror jag mer på Gunilla Carlsson än vad jag tror på artikelförfattaren. Så enkelt är det.
Permalänk | Anmäl #6 Elisabeth, 2009-08-25, 12:12RE: #3 Nykter, 2009-08-25, 10:48
Så du står för en upplyst sanning då?Jag känner mig skeptisk.
Permalänk | Anmäl #7 BluePrint, 2009-08-25, 12:47Jesper.
Börjar det brännas? Är sötebrödsdagarna över? Din artikel tyder på det. Tänk att be vanlig folk om relevant information, det hade ni aldrig drömt om att någon kunde göra.
Permalänk | Anmäl #8 Kryckan, 2009-08-25, 13:27Den här raden är anmärkningsvärd: "Men det är enligt mig ganska ointressant om det är en krona eller 50 miljoner kronor av svenska skattemedel som förskingrats". Är det inställningen så tror jag med säkerhet att skattebetalarna är betydligt mer intresserad.
Permalänk | Anmäl #9 Surgubben, 2009-08-25, 18:02Beskrivningen på hur man "som strategi" buntar ihop givarländernas bidrag är också anmärkningsvärd, mycket anmärkningsvärd faktiskt. Det är som gjort för att dölja vart medlen egentligen går.
Förslag från välutbildad afrikansk bankekonom (vårt f.d.fadderbarn i Gambia, som upplevt hur hälsovårdsministern fått årslön på 6 miljoner kr, med nästan ingen skatt, och för dem köpt en enorm bilpark och en mängd fastigheter. Det fattiga folket miste sina jobb om de inte röstade på regeringspartiet: Låt folket i en experimentregion välja sin egen hövding. Historien har lärt dem att välja en hederlig person med ansvar, en person med rejäl ekonomisk utbildning och utan eget vinstsyfte. -Sedan utvärdering.
Permalänk | Anmäl #10 K.A.J.Johansson, 2009-08-25, 18:09Surgubben,
Måste fråga om du lider av dyslexi å det allvarligaste? Försök att se hela texten så kanske du får ett sammanhang och tom kan få klarhet i vad textförfattaren är ute efter. Han skriver bla följande rader som inte borde kunna missförstås;
"jag anser att ansvaret gentemot svenska skattebetalare är oerhört viktigt. Och visst skall vi göra vårt yttersta för att säkerställa att alla biståndsresurser används effektivt..."
Permalänk | Anmäl #11 Nykter, 2009-08-25, 19:44"Historien har lärt dem att välja en hederlig person med ansvar, en person med rejäl ekonomisk utbildning och utan eget vinstsyfte..."
Optimist eller? Vi pratar om Afrika. Zimbabwe var ett fungerande land, se på det nu. Sydafrika var ett fungerande land, det har inte fallit helt än, men Mandela har inte dött än heller. Landet är på väg åt skogen redan nu, när Mandela dör så kommer omvärlden (förutom Sverige såklart, rent under att de slutade ge pengar till Zimbabwe) sluta försöka hålla Sydafrika flytande och de kommer själva få ta ansvar för landet. *vinkar hejdå till Sydafrika*
SIDA är ett skämt, ett gäng blinda apor som slänger pengar mot den som skriker "PK" högst. De har ingen plan, ingen uppföljning och ingen kompetens.Samtidigt som Sverige blöder så ger våra "ledare" bort våra pengar (japp, de är VÅRA) till andra folk. Våra gamla får liggsår och glöms bort i dagar, men tydligen är svenskar inte något våra politiker prioriterar. Är det sådana politiker ni vill ha...seriöst?
Samtliga riksdagspartier delar ansvaret för vad som hänt med Sverige, om du röstat på dem så delar även du ansvaret. Röstar du på dem igen, så förlorar du all rätt att klaga på hur samhället ser ut då det är DITT fel.
Permalänk | Anmäl #12 Illwill, 2009-08-25, 20:45#12 Illwill, 2009-08-25, 21:45
Jag borde inte ens kommentera dig men jag blir så upprörd när personer som du med åsikter hämtade från stenåldern tex gör gällande att du vet hur Sida arbetar etc.
Permalänk | Anmäl #13 Nykter, 2009-08-25, 22:33"Nykter", jag kan inte bedöma fakta om Zambia.
Min insikt i SIDAs U-landsarbete är minimalt, definitivt för lite för att ha en åsikt om.
Men idag har jag läst på Newsmill att:
SIDA finaniserar 90% av Olof Palme-centrets projekt, 90% av Diakonias väldigt ensidiga projekt om Irael/Palestina, med mera.
Jag vet inte om jag håller med "Illwill", men stämmer verkligen ovanstående? Vore det inte ärligare att bara stjäla skattepengar och ge det till grupper som håller med Socialdemokraterna/Vänstern?!
Tala om köttgrytor och "Sosse-adel"...
Permalänk | Anmäl #14 Bernt, 2009-08-26, 00:28#13 Nykter
Permalänk | Anmäl #16 Gustaf Janson, 2009-08-26, 16:33Om man som du uppenbarligen tycker att det är stenåldersåsikter att tycka svenska sjuklingars och pensionärers välbefinnande bör gå före diverse mer eller mindre dåligt underbyggda biståndsprojekt så är jag rädd att det är du som får stå med skammen, inte Illwill.
+
Ditt självhat och hat mot Sverige och svenskarna måste vara närmast gränslöst för att kunna uttrycka sig som du ofta gör i dina kommentarer. Fick du bara trasiga leksaker och andras avlagda kläder som liten?