AIJAC

ALISTRALIAMSEAEL & JEWISH AFFATRS COOLINCTI

SBS-TV and the Middle East

October 2003

A Report by
The Australia/lsrael & Jewish Affairs Council,
Level 1: 22 Albert Road, South Melbourne, 3205
Phone: (03)-9681 6660
Fax: (03)-9681 6650



TABLE OF CONTENTS

EXECUTIVE SUMMARY ..o s s s e na s e 3

Introduction.............

1.SBS World News

1.1 Introduction...........c.ccceiiiiiniiennnen. 9
1.2 The Record: Jan.-Dec. 2001.......... 15
2.Documentary Programmes 1993-2003.............ccoeviievnannns 35

3. Legislative Guidelines, Consultative Mechanisms,
Complaints Procedures and Codes of Practice................ 60

4. Recommendations



EXECUTIVE SUMMARY

This report originates in the long-running concern of the Australian
Jewish community that SBS exhibits an entrenched and strongly
pronounced bias against Israel in its news, reportage and selection
of documentary material and in the lack of responsiveness, indeed
negativity, of SBS to reasoned and documented complaints. It
examines the problem of bias in SBS news and current affairs
coverage of the Arab-Israeli conflict.

This report demonstrates that an analysis of SBS television news
and current affairs indicates a pattern of factual inaccuracy and
bias in selection of material, emphasis and reportage that regularly
spills over into overt editorialising. It also demonstrates that this
pattern has been sustained over many years up until the present.

When viewed against SBS’s legislative guidelines and Codes of
Practice, this record indicates that the network has consistently
violated both where coverage of Israel is concerned.

A review of SBS current affairs coverage reveals a decade-long
pattern of favouring overwhelmingly anti-Israel documentaries or
material severely critical of Israel, no matter how biased and
unreliable. For example, a two-month period (October-November
2002) saw SBS screen eight documentaries on Arab-Israeli issues,
five of which were anti-lsrael, three of which were reasonably
balanced and none of which could be described as particularly
sympathetic to Israel.

Additionally, an in-depth analysis of SBS news coverage over a
one-year period identified 57 cases of serious bias involving
variously editorialising, selectivity, graphics and, most importantly,
13 cases of outright factual errors. Despite official written
complaints regarding several, no public apology, retraction or
correction was forthcoming for any one of these errors, five of
which we describe here:

* Reporting as fact a Palestinian claim that the Palestinians had
instituted a cease-fire which had in fact been unilaterally
declared by Israel and which was later ended by a Palestinian
suicide bombing.



» Falsely reporting that Yasser Arafat had arrested two men
involved in the murder of a priest when, in fact, it was the
Israelis who had arrested the men, while the Palestinian
Authority accused Israel of committing the murder.

» Misidentifying a spokesman of the Israeli settler movement as
an Israeli Foreign Ministry official and thus misleading viewers to
believe that his call for an all-out war on the Palestinian
Authority was the policy of the Israeli government.

» Falsely claiming that six Palestinian civilians had been killed in
an Israeli military counter-terrorist action when in fact four of the
six fatalities were members of the Islamist terrorist group,
Hamas.

» Erroneously stating that Tel Aviv is the capital of Israel.

Our analysis of SBS television news and current affairs coverage of
the Middle East indicates that what can be reasonably termed a
‘culture of bias’ afflicts SBS. In view of this, serious consideration
should be given to the adoption of legislative reform to provide for
a revised Charter and Codes of Practice that make explicit SBS’s
obligations with respect to the presentation of news, current affairs
and documentaries.

The reforms would:

1. Provide for the establishment of an adequately funded and
staffed external independent complaints panel to deal with
non-vexatious allegations of bias and error in a timely and
expeditious fashion that permits early correction, retraction
or clarification where these are found to be warranted.

2. Prescribe that any findings by the complaints panel of
inaccuracy, distortion or unprofessional practice need to be
speedily and effectively rectified as far as possible through
prompt public correction, apology or clarification, both on-air
and on the SBS web-site.

3. Empower the panel to investigate complaints, including
detailed submissions of long-term or institutional bias

4



affecting news reportage, current affairs and documentary
selection.

4. Establish the principle that decisions of a complaints panel
should be subject to further appeal to an independent body
with commensurate powers and capacity to investigate
issues of long-term or institutional bias.

5. Affirm the principle that complaints do not derive their
worthiness or seriousness, so far as SBS is concerned, from
the number of people who lodge them, but from the inherent
merit of the complaint as judged by the panel or the appellate
body.

6. Regular monitoring and reporting on current affairs
features and documentaries to ensure the presentation of a
spectrum of viewpoints and perspectives on particular issues
and themes over the shortest timeframe reasonably possible.

7. Ensure that the provenance of all documentaries is fairly
and fully disclosed to viewers when broadcast to ensure that
SBS viewers do not become the unsuspecting audience of
advocacy journalism and partisanship.

8. Institute Codes of Practice on news reportage that obliges
news programmes to present the relevant facts, using a
consistent lexicon that reflects the practice expected of a
professional broadcaster. It must also ensure that broadcasts
do not advocate or present partisan views and must prohibit
tacit or explicit editorialising.

9. Ensure that the use of file footage is both directly relevant
to the particular story and clearly designated as such in all
cases.



Introduction

The Australia/lsrael & Jewish Affairs Council (AIJAC) has always
strongly supported SBS as a multicultural broadcaster, and
continues to do so. It hopes to see professional, accurate and
unbiased news and documentary programming on SBS, as
promised in the SBS Codes of Practice and consistent with SBS'’s
obligations as a taxpayer-funded broadcaster. This is simply not
occurring with respect to coverage and reporting of the Middle
East.

For many years, AIJAC has been concerned about the nature of
SBS coverage of matters pertaining to Israel, the Middle East more
generally, and other issues of concern to the Australian Jewish
community.

The accountability and complaints review procedures at SBS have
correctly been the focus of debate for some years. It is always a
matter of importance that public broadcasters are responsive to
reasoned criticism and have in place suitable mechanisms for
reviewing the merits of various complaints. AIJAC has been
concerned for several years that substantial and documented
complaints from the Jewish community have been handled neither
seriously nor expeditiously.

SBS Television, Australia’s multicultural broadcaster, has shown a
continuous record of bias in its reporting and coverage of Middle
Eastern events. This is inconsistent with SBS’s Charter and Codes
of Practice, its obligations as a taxpayer-funded public broadcaster,
and with SBS’s special multicultural focus.

Some breaches and instances of bias that we describe below
would perhaps, in isolation, be considered minor. Taken together
with the whole of the material we have assembled for this report,
however, we believe that these instances underscore what can be
reasonably termed a ‘culture of bias’.

This indicates that the network may have some specific problems
of organisational attitude and structure that require remedial
measures. It bases this assessment on two specific long-term and
continuous patterns in SBS coverage of Middle Eastern news and
events.



* ‘World News’, the news programme offering the most complete
Australian television coverage of Middle Eastern events, has an
overwhelming and consistent record of anti-Israel bias in its
selection of stories, in the language used by reporters and
presenters, and in the visuals presented. This has been
persistently present over many years and is apparent when
comparing the coverage of the Middle East given by SBS to
other free-to-air television news sources.

« Documentary and current affairs programming on SBS
consistently show an overwhelming preponderance of material
highlighting, or sympathetic to, anti-Israel viewpoints.

We have not focused on SBS coverage of other important issues
and conflicts, but we understand that problems of bias and
imbalance are not solely concerns of the Jewish Community. For
example, the Turkish, Christian Lebanese and Vietnamese
communities in Australia have raised serious concerns over SBS’s
coverage of Turkey, Lebanon and Vietnam and the manner in
which their complaints are treated. SBS producers and managers
consistently dismiss complaints about their coverage, often without
any substantive attempt to reply to criticism. Consequently, AIJAC
believes that part of the resolution of the problem for SBS lies in
establishing an independent external complaints review process.

There are documented instances of serious factual errors for which
SBS representatives have either failed or refused to issue an
appropriate correction or apology. Only a mechanism that removes
the complaint process from those directly responsible for the
material to which the criticisms pertain has any realistic prospect of
producing a balanced and objective response to viewer complaints.

At the outset, it bears emphasising that even the institution of an
independent complaints procedure is unlikely to completely resolve
the problem. As demonstrated below, the problem with SBS is not
simply a matter of bias or lack of professionalism in specific cases,
which a complaints procedure might ameliorate somewhat, but a
systemic problem involving a whole journalistic style and set of
assumptions that ensures these problems repeatedly recur.

Throughout its history, encompassing the various amalgamation
proposals, the restrictions imposed by the Public Service Act and

7



the Television Broadcast Act, SBS struggled to find a distinctive
place in the Australian broadcasting system. However, after much
parliamentary and community debate, SBS received its own Act
and Charter in November 1991. The new legislation defined SBS'’s
role and set out its structure, powers and responsibilities. However,
the then Government stressed that for SBS to fully qualify for
funding it must provide for programming that reflected the
multicultural character of the Australian community and
encouraged the use of community languages.

The Australian Jewish community has long had reason to be
concerned about the multicultural broadcaster’s bias against Israel
both before and since 1991. Mainstream Israeli viewpoints are
typically marginalised, distorted and, to say the least, infrequently
represented in the large body of broadcasting that SBS devotes to
the Arab-Israeli conflict.

What follows is a record of SBS’s treatment of relevant subject
matter that establishes a clear pattern of partisan bias and
selectivity that ought to be simply unacceptable to a professional
and valuable tax-payer funded institution charged with informing
the Australian public.

In saying this, we acknowledge and indeed encourage the
broadcasting of material that presents a variety of perspectives on
Israel. Equally, however, we are of the view that comparable
reports presenting mainstream Israeli views and perspectives are
not provided equivalent airtime to reports that are critical. The
record of SBS programming that so clearly favours an anti-Israel
perspective which appears below should be understood in that
context.



1.1- SBS World News - Introduction

SBS World News coverage of the Middle East, while the most
comprehensive, is nonetheless consistently unbalanced, arguably
more so than any other Australian television news service. This
has constituted an unbroken pattern for many years which has
intensified since the outbreak of lIsraeli-Palestinian hostilities in
September 2000. The problem is pervasive and includes:

» the language of reporters and presenters, which often spills
over into implied or explicit editorialising;

» the selection of overseas news reports and its placement in SBS
World News;

» the footage selected to illustrate stories and the graphics used
to illustrate the introductions of presenters; and most seriously,

 the factual accuracy of some SBS news reports and
commentary.

Generic examples of bias

1. Language and editorialising. In reporting Israeli-Palestinian
violence, SBS almost always refers to Palestinian violence against
Israel as “claimed” or “alleged”, except in the case of major large-
scale suicide attacks, while Israeli violence against Palestinians is
almost always reported as actual and undisputed. Moreover, SBS
‘World News’ has repeatedly made the main subject of its stories
Israeli retaliatory action against Palestinian attacks, not the
Palestinian attacks that preceded lIsraeli actions, the latter often
reported as something Israel “claimed” had prompted its actions.

In 2001, this occurred repeatedly regarding Israeli forces returning
fire at the town of Beit Jala, where Palestinian gunmen were
regularly opening fire on Gilo on Jerusalem’s southern outskirts
(see the section, SBS News — The Record for January-December
2001). It also occurred in reporting Israeli strikes upon Palestinian
terrorist  installations and headquarters  (described as
“assassination” of “militants,” sometimes even mere “activists”) with
the terrorist outrages that prompted them being merely Israeli
“claims” — on the occasions these were mentioned at all.

9



SBS reporters repeatedly use language that accepts Palestinian
legal contentions in the Arab-Israel dispute as true, even when
Israel and international legal scholars dispute them. Thus SBS
reporters and presenters routinely refer to all of the West Bank,
Gaza and East Jerusalem as “occupied Palestinian land.” Yet it is
indisputably the case that this land has never previously been
under the sovereignty of either the Palestinian people or a state
called Palestine, nor is there any legally binding UN decision or
international treaty that says it should be.

Similarly, SBS routinely refers to all Israeli settlements in these
territories as “illegal”, something disputed both by Israel and many
international legal experts. SBS cannot claim expertise in
international law and thus has an obligation to refer to such
contentions as claims and not to present them as facts.

The language of SBS presenters and reports often contains explicit
editorialising about Middle Eastern events. This was very clear
during Israel’'s 2001 prime ministerial election campaign, when SBS
reporters and presenters consistently implied that the election of
Ariel Sharon was an ominous and frightening development.
Presenter Mary Kostakidis said unequivocally that it “sounded the
death knell” of the peace process. Mr Sharon is almost never
referred to on SBS News without the use of the adjective “hard-
line” or some other pejorative term. Such descriptions are not used
routinely with respect to any other foreign leader, certainly not in
reference to any other elected leader.

Moreover, SBS regularly uses euphemisms to describe Palestinian
violence, including “demonstrations”, “unrest” and ‘“insurgent
action” with regard to confrontations involving the use of firearms
and Molotov cocktails. In the period under review, SBS news
reports insisted that bombings and shooting attacks were carried
out only by Palestinian opposition groups, such as Hamas and
Islamic Jihad, when a large quantum of the violence has been
conclusively demonstrated to involve security services and militias
associated with the Chairman of the Palestinian Authority, Yasser
Arafat. In contrast, other networks were been able to report that
these latter groups have been involved in actual terrorist attacks
against civilians.

10



2. Selectivity. SBS news selection reflects a constant willingness to
emphasise developments or relay foreign news service reports that
tend to support Palestinian claims or which imply criticism or
undesirable truths about Israel or its leaders. For example, SBS
has given vastly more prominence to Arab and other claims that Mr
Sharon is a “war criminal” than any other news service in Australia.
SBS consistently selects more foreign reports on the Middle East
from the BBC and other sources that are highly critical of Israel or
its policies than other news services in Australia.

This type of selection has occasionally led SBS to compromise its
stated role of encouraging tolerance and multiculturalism. An
egregious example since the renewed Israeli-Palestinian hostilities
was a report (15/10/00) by BBC reporter, Martin Brabant,
ostensibly focused on the US presidential election, but which
essentially fed anti-Semitic stereotypes about hidden and malign
Jewish power by insisting that the money of Jewish donors controls
US politics. Statistical data shows that this is not a sustainable
proposition, but Brabant claimed all the same that Jewish money
was responsible for “ensuring the Palestinians don’'t stand a
chance”. When a Jewish donor denied Brabant’s claim, Brabant
insisted in his voiceover, “the reality of politics in this country is that
money talks.”

SBS gives vastly more prominence to the claims and statements of
Palestinian spokesmen and representatives than any other news
service in Australia. Moreover, their claims are almost never
questioned or represented as questionable by reporters and
presenters. Conversely, statements by mainstream Israeli
representatives or political leaders, when reported, are often
accompanied by SBS commentary that insinuates that the
statements are factually dubious or rightly disputed by Palestinians.
Moreover, SBS also has given vastly greater prominence than any
other news service to the statements of marginal, normally left-
wing, lIsraeli critics of Israeli policy, presenting their statements
uncritically, and implying that these prove lIsraeli responsibility for
Middle Eastern turbulence.

SBS ‘World News’ has a long, continuous history of providing
context for stories or interviews only when such context appears to
cast Israel in a poor light. A good example was a report (22/1/01)
regarding a Jewish security guard accused by prosecutors of
having beaten to death a stone-throwing Palestinian youth five

11



years previously. In due course, an Israeli court dismissed these
charges but convicted him on a lesser count relating to the incident
and imposed on him a light term of community service. ‘World
News’ presented this as “a stark reminder that there’s no
guarantee of justice” in Israel, without referring to the actual court
findings, and insinuating instead that the man had in fact been
found guilty of beating the boy to death. In this case, as in many
others, it could be argued that SBS failed to discharge its duty of
fair and accurate reporting.

SBS’s raison d’étre is to be the voice of multicultural Australia, and
this means in particular being particularly sensitive to the variety of
views about international affairs in the Australian community, and
being wide ranging in its presentation. This goal has been
compromised by a record of unprofessional and biased reporting
on the Middle East.

3. Footage and graphics. In selection of graphics and footage, SBS
has repeatedly used images that apparently illustrate Israeli
violence or brutality. In early December 2000, the graphic for the
presenter’s introduction to a story primarily about Israeli political
developments in the lead-up to the country’s prime ministerial
election was a picture of Mohammed al-Durra, the 12-year-old
Palestinian boy killed in an Israeli-Palestinian crossfire early in the
violence the previous October. (The party responsible for the boy’s
death, incidentally, has never been proved conclusively, but
investigations now strongly suggest that he was probably not killed,
as was once widely believed, by Israeli fire). Similarly, a story on
Israeli-Palestinian clashes in early January 2001 was introduced
with a graphic in the background depicting an Israeli soldier looking
down the barrel of a gun, though the story did not cover any
incident involving Israelis firing live ammunition. Moreover, much of
the footage used to illustrate ‘World News’ stories was slanted,
frequently showing lIsraeli soldiers firing weapons, but only rarely
showing the extensive Palestinian use of live weapons. Preference
was given to footage of youngsters throwing rocks, often in
completely different times and places from the events being
actually reported. In view of the entirely different complexion this
paints of the events being reported, this practice amounts to a
serious, indeed systematic, distortion.

4. Factual inaccuracy. The problem of factual inaccuracy is
obviously difficult to describe in general terms. Each instance is

12



case-specific and the best way that it can be illustrated is by
specific analysis, which we provide below. Suffice it to say at the
outset, however, that the incidence of factual inaccuracy with
respect to the Middle East is very high.

Instances of bias and lack of professionalism fall under one or
more of these four areas of concern and each is indicated as
required in the following section that covers the performance of
SBS news coverage during 2001.

This analysis lays no claim to completeness and we have confined
ourselves to recording the clearest instances of bias and/or
distortion although there were many more that in our view could be
described as such. The most serious finding to have emerged is
that we were able to document 13 cases of serious and
substantive factual errors, which are concisely listed below:

1. Misreporting the facts surrounding a criminal case involving
the death of a Palestinian and besmirching the Israeli judicial
system.

2. Misreporting that the new Sharon government has a policy of
increasing and expanding settlements.

3. Falsely asserting that Israeli policy in a given instance
originated with Mr Sharon, who had not at the time actually
assumed office.

4. Erroneously stating that Tel Aviv is the capital of Israel.

5. Wrongly reporting that an Israeli halt to settlement activity is
the key finding of the Mitchell Report when it has no key
findings as such, but provides a schedule for resuming
negotiations once a cease-fire has been effected.

6. Reporting as fact the Palestinian claim that the Palestinians
had instituted a cease-fire when in fact it was the Israelis who
had instituted a unilateral cease-fire, later ended by a
Palestinian suicide bombing.

7. Erroneously reporting that the Israeli Foreign Minister Shimon
Peres had publicly clashed with Mr Sharon on implementing
the Mitchell Report.

13



10.

11.

12.

13.

Falsely reporting that Yasser Arafat had arrested two men
involved in the murder of a priest when, in fact, it was the
Israelis who had done so, while the Palestinian Authority had
accused Israel of committing the murder.

Misidentifying a spokesman of the Israeli settler movement
(Noam Arnon) as an Israeli Foreign Ministry official (Oded
Eran) and misleading viewers that his call for an all-out war on
the Palestinian Authority was the policy of Israeli government.

Incorrectly reporting that Israeli military operations conducted
in areas under Palestinian control are a breach of the Oslo
agreements. Perusal of the actual agreements reveals that
Israel retains on-going security rights, including those of
military incursion, for the purpose of self-defence.

Misrepresenting the issues that led the US and lIsrael to
withdraw from the Durban anti-racism conference as purely a
matter of opposing anti-lsrael language in a draft resolution. In
fact both countries were far more alarmed at anti-Semitic
clamour of the whole conference and a draft resolution calling
in effect for Israel’'s dismantling. The same report also
misrepresented Australia’s principled opposition to the draft
resolution in terms that suggested that it actually supported it.

Falsely claiming that six Palestinian civilians had been killed in
Israeli military counter-terrorism action when in fact four of the
six fatalities were members of the Islamist terrorist group,
Hamas.

Incorrectly reporting that the US had threatened to take
Israel’s presence in the West Bank to the UN Security Council,
when nothing of the kind was threatened or in fact took place.

A detailed summary of SBS’s Middle East reportage for 2001
follows below. This summary is not comprehensive but illustrative —
additional examples could be produced from the period in
question.

14



1.2 - SBS World News — The Record: January-December 2001

Jan 13 Selectivity, footage & editorialising: More footage of Israeli
soldiers firing tear gas and guns than of Palestinians throwing
stones as well as footage of Palestinians fleeing while being fired
upon. “In Hebron, Israeli soldiers shot and killed a young
Palestinian man they said had been firing on them.” As so often,
Israeli statements are implicitly disbelieved as being merely
“‘claims”. Further, “Saeb Erekat is trying to reach a breakthrough
against the odds, but any progress could be undone if Israelis elect
hard-line Likud leader Ariel Sharon as PM”. On any reasonable
assessment, that statement was commentary, and highly biased
commentary at that, not news.

Jan 15 Footage & selectivity: Footage of a Palestinian funeral and
guns being fired into the sky. The report stated that the dead man
was “shot dead by Israeli soldiers. They said he threw an explosive
at them.” Once again, Israeli reaction, not Palestinian action, was
the focus of the story, with causation again written off as merely an
Israeli “claim”.

Jan 22 Factual inaccuracy, footage & editorialising: Footage was
of a body in a morgue, then of a Palestinian man leaving a building
(presumably the morgue) distraught and crying hysterically as
“Israeli soldiers shot dead a 15 year old boy for throwing stones.”
Footage then followed of an Israeli man talking on a mobile phone
with the voiceover “That as a Jewish settler was let off with
community service in a Jerusalem court for beating a 10 year old
West Bank boy to death. I's a stark reminder that there’s no
guarantee of justice or common sense prevailing.” In reality, the
facts of the case, nowhere mentioned in the report, were these: the
death occurred 5 years earlier; the court found the man (a security
guard) had not beaten the boy, as the prosecution claimed, but
that he had struck him once after the boy threw stones at cars,
causing the boy to have an epileptic fit. The man had in fact
afterwards actually tried to help the youth, earning him a light
sentence in these mitigating circumstances. Yet SBS was content
to completely distort this episode as being a case of murder and to
besmirch the reputation of the man and of Israeli justice.

Feb 6 Editorialising and factual inaccuracy: Mary Kostakidis:
“Israelis have started voting in a prime ministerial election that is

15



set to sound the death knell of the current peace process. Sharon’s
victory would see Israel take a sharp turn to the right, putting the
nation on a collision course with the Palestinians.” Garry McNab in
his report stated, “Sharon’s promise of peace on lIsrael’s terms is
alluring. No more land will be given away. Jewish settlements will
be expanded, not disbanded.” In fact, Sharon never publicly stated
that settlements would be expanded, nor that he would refuse to
relinquish more land, and during his term of office, no new
settlements have been established, and some illegal outposts have
been removed. He has also agreed to the Roadmap peace plan,
which calls for the freezing of all settlement activity once a
ceasefire is in place and the dismantling of terror networks
commences. Finally, he has repeatedly made it clear that he is
prepared to trade additional land as part of peace agreements,
speaking repeatedly of “painful concessions” and making it known
through press interviews that this includes land transfers.

Feb 7 Selectivity: Following the Israeli election, the first comments
shown on the news were those of the Palestinians and Arabs, then
American commentators. No Israeli commentary was presented on
a major political event in that country. This is akin to having
commentary on a British election being offered exclusively by the
IRA, Sinn Fein and pro-republican sympathisers in America.

Feb 13 Selectivity: Ross Cameron, “Palestinians run for cover as
bombs rain down on the Khan Younis refugee camp in the Gaza
Strip. The Israeli army denies responsibility for the attack, which
included gas canisters. It says a Palestinian rocket fell short of its
target, a nearby Jewish settlement. A number of Palestinians,
including children, suffered shrapnel wounds.” The Palestinian
account was again retailed as fact, the Israeli denial as merely an
allegation.

Feb 19 Selectivity & editorialising: Richard Mason spoke of
“America and Israel going ahead with their provocative Patriot
Missile tests...” This is plainly not news, but commentary. The
Patriot is a defensive missile, not an offensive weapon and it does
not become objectively provocative because some people choose
to allege that it is. Even if it were so, that would have been no
warrant for an SBS reporter to adopt that view as his own or that of
SBS in a news story. A written complaint outlining these points was
summarily dismissed by SBS.

16



Feb 20 Factual inaccuracy: Garry McNab, “The peace and security
promised by Israel’s new Prime Minister are not yet in evidence.
Instead, Ariel Sharon’s rule has seen the two sides lock horns in a
spiralling war of attrition.” In point of fact, Mr Sharon had not yet
assumed office and Israeli decisions at that date were being taken
by Ehud Barak as caretaker Prime Minister. A written complaint
noting these facts was dismissed by SBS on the spurious and
uninformed grounds that, as Prime-Minister Elect, Mr Sharon must
have had some role in government policy. This was a further
instance of wilful and arbitrary dismissal by SBS of a genuine
complaint regarding factual accuracy.

Feb 21 Editorialising: Mary Kostakidis, “His [Barak’s] decision [to
join the cabinet] appears to pave the way for a hard line right wing
government under Likud’s Ariel Sharon, offering no concessions to
the Palestinians.” In fact, Mr Barak’s step led to the formation of a
National Unity government that sought several times to bring about
resumed negotiations, including even taking the unprecedented
step of declaring unilateral cease-fires which were not reciprocated
by the Palestinian Authority.

Feb 24 Editorialising: Hilary Andersson (BBC), “Israeli fire is
directed straight into a civilian area [of Khan Younis]...Israel says it
will keep firing into Khan Younis, smoke and bullets, hysteria or
not, until the Palestinian gunmen stop. Even though this may be an
abuse of military might because it is civilians who pay the price.”
Ms Andersson failed to inform viewers that the Palestinian gunmen
using the cover of civilians are in violation of the laws of war.
Instead she editorialised that the blame lay with Israeli forces
responding in defence of their own civilians.

Mar 2 Factual inaccuracy: In a story regarding a Palestinian
bomber, Jeremy Frankel stated “Sources say he confessed to
planting another device in the capital Tel Aviv.” Jerusalem, of
course, is Israel’'s capital, not Tel Aviv. In response to a letter
pointing out the mistake, SBS made the unembarrassed claim that
the Australian Department of Foreign Affairs (DFAT) regards Tel
Aviv to be Israel’s capital. AIJAC subsequently sought and obtained
clarification from DFAT that it does not regard Tel Aviv as Israel’'s
capital. Rather, the DFAT position is that, while it does not
recognise Jerusalem as Israel’s capital, it does not therefore claim
that somehow another city is. Clearly, Mr Frankel's mistake was
built upon a misunderstanding. This sort of embarrassing error,

17



and its obtuse defence by SBS, is reminiscent of the way the
former USSR also used to refer to Tel Aviv as Israel’s capital. The
clarification from DFAT we received was duly mentioned in a
further letter of complaint to SBS on this and several other matters.
In their response, SBS refused to concede that an error had been
made, insisting that they had received contrary information from
the same source.

Mar 3 Editorialising: Lee Lin Chin, “There are fears of an escalation
in the Middle East conflict after a hard-line former general was
named as Israel’s next Defence Minister’. The Defence Minister in
question was Benyamin Ben Eliezer, a member of the left of centre
Labor party, and the same party faction as the late Prime Minister,
Yitzhak Rabin. In other words, he is a centrist in the Israeli political
spectrum and his characterisation as “hard-line” is clearly
ideological, not factual.

Mar 3 Selectivity: “Four more Palestinians were killed by Israeli
soldiers, two of them children. One was a 9 year old boy who had
been playing outside his family’s home with a toy gun.” Why or how
these people came to be killed (outside the boy, all appear to have
been armed combatants) and in what context did not seem to
matter to SBS or appear in their reports. This disturbingly mirrors
Palestinian news reports in which Israel is regularly assailed for
real and imagined acts without any context for the purpose of
underscoring alleged Israeli evil intent.

Mar 4 Selectivity: Lee Lin Chin, referring to Palestinian funerals
held that day, stated, “One of them was a 9 year old boy. His family
showed the bedroom where he had been standing by a window
when he was hit in the chest by a bullet. It's believed to have been
fired upon by Israeli troops.” This referred to the same boy in the
report the previous day, yet the stories are inconsistent. In fact,
both (contradictory) allegations were made by Palestinians at
different times and have been clearly and uncritically recycled by
SBS.

May 1 Selectivity: in a story on the deaths of five Palestinians in
two explosions, one in Ramallah and the other in Gaza, SBS News
reported that “the Israelis are suggesting the blast could have been
caused by Palestinian terrorists accidentally detonating
explosives.” The Gaza explosion was attributed to a “car bomb”,
but no perpetrator was identified in this report. In reference to the

18



Gaza explosion, the SBS web-site recycled the Palestinian claim,
“Palestinians say it's part of the Israeli army’s attempts to remove
activists [sic].” In contrast, other news sources generally accepted
that both explosions were the result of Palestinians accidentally
detonating their own bombs intended for Israeli civilians, as indeed
did some Palestinian sources.

May 6 Editorialising: Jeremy Cooke (BBC), “It's likely that the
Mitchell Commission’s comments on Jewish settlements built
illegally in Palestinian territory will be uncomfortable reading for
Ariel Sharon.” Perhaps, but it could be also claimed that Mitchell
Commission’s comments on implementing a cease-fire and
arresting terrorists might make uncomfortable reading for Yasser
Arafat. Clearly, of the possible inferences that could be drawn, Mr
Cooke chose only this one — and a misleading one at that, in view
of Israel’s actual freeze on new settlement construction under the
Sharon government.

May 7 Editorialising: Jeremy Cooke, in a BBC report on the death
of terrorist Ahmed Assah shown on SBS, said, “...apparently the
latest victim of what is an Israeli assassination policy. Anyone they
believe to be involved in attacks against Israeli civilians is, it seems,
regarded as a legitimate target. No-one at Ahmed Assah’s funeral
denied he was a member of the extremist Islamic Jihad group
which admits to the sort of gun and bomb attacks which Israel
regards as terrorism”. He went on to say, “This is the Israeli Prime
Minister touring a Jewish settlement built on Palestinian land,” a
statement that prejudges the issue of ownership and sovereignty
that is properly the subject of negotiations. These were two
examples in one report of editorialising masquerading as
reportage.

May 8 Factual inaccuracy, selectivity & editorialising: Mary
Kostakidis’ introduction to one SBS News bulletin went as follows:
“The Pope’s calls for reconciliation and harmony in the region have
gone unheeded by lIsrael’s Prime Minister. Ariel Sharon has also
rejected calls from an international commission to halt the
construction of Jewish settlements in disputed areas. This comes
as violence in the region escalates. Israeli troops have now for the
first time staged a major offensive to enter Palestinian controlled
territory on the West Bank. The target, the village of Beit Jala.” SBS
reporter Jeremy Frankel placed the onus on ending the violence
squarely on Israel, saying, “It was hoped a US sponsored report,

19



backed by Northern Ireland peace broker Senator George Mitchell,
would herald a cease fire, but Ariel Sharon has rejected one of the
commission’s key demands, that building Jewish settlements on
occupied land must stop. It was thought that the unilateral
acceptance of the report’s findings would pave a tentative path
back to peace talks. That now appears unlikely.” There were
several problems with these statements. First, Palestinian gunfire
from Beit Jala upon Jerusalem civilians, the context of the Israeli
operation, was not mentioned, but Israel’s operation to put a stop
to it was treated as aggression. Second, the Palestinians did not
call a cease-fire in response to the Pope’s call, but this significant
and newsworthy fact was also ignored in the report. Third, the
Mitchell Commission report called on a cease-fire to be effected
before any other measures, including a settlement freeze, be put
into effect. Lastly, the Israeli government actually accepted the
Mitchell proposals in their entirety. SBS viewers were thus
completely misled as to the nature of the Mitchell proposals and
which side was actually violating them.

May 11 Choice of language: In this report, SBS seemed to be
struggling for euphemisms for Palestinian violence and terrorism.
Jeremy Frankel reported, “The latest attacks in Gaza, the first on
Yasser Arafat’'s headquarters since the uprising began, sends a
strong message — as long as there is Palestinian insurgent action,
there will be a forceful Israeli reaction.” In no other conflict reported
around the world have suicide bombings and the deliberate mass
murder of civilians been described as something other than
terrorism; certainly not as “insurgent action”.

May 12 Similarly, the following night, Lee Lin Chin said, “Israel
says there’ll be no let up in its attacks and strong responses to
unrest in the Palestinian territories.”

May 16 Selectivity: In another report on Israeli-Palestinian clashes,
SBS reporter Garry McNab referred to “unarmed Palestinian
protestors” when Palestinian gunmen have deliberately used the
cover of their own civilians to fire upon lIsraeli forces, inevitably
drawing fire. BBC reporter Orla Guerin, on the same bulletin,
claimed, “Almost as soon as the demonstrators arrived, there was
live fire from the Israeli army in spite of the fact that many of those
around us here are young children.” Ms Guerin had no comment to
make on the fact that children are deliberately concentrated at the
scene of firefights, a tactic that has produced the bulk of

20



Palestinian civilian casualties, a phenomenon that has never
earned a news story in its own right on SBS.

May 17 Factual inaccuracy & editorialising: The following day,
McNab reported that, “The Israelis have been accused by
governments world wide of using excessive force to quell the
Palestinian uprising. Clearly, little of that criticism is being heeded.”
He went on to describe the halting of settlement expansion as the
key finding in the Mitchell report, ignoring the fact that Senator
Mitchell himself has repeatedly emphasised that the commission
he headed calls first and foremost for an unconditional cease-fire
before the implementation of all other recommendations. Once
again, SBS viewers were provided a skewed reading of the Mitchell
report.

Jun 6, Selectivity: SBS News and newsbreaks almost buried the
news of an Israeli unilateral cease-fire and chose instead to give
prominence to the fact that Mr Sharon called Arafat a “murderer”
and a “liar”, implying this threatened peace prospects.

Jun 12 Factual inaccuracy, selectivity & editorialising: On the day
that Israel lent its backing to a US cease-fire plan, SBS News
mentioned this first in the lead in but then, “At the same time,
Israel’s controversial building programme continues to fuel
tensions”. There was no evidence of this in Garry McNab’s story
that followed. In recounting an incident of Palestinian youths
stoning people, resulting in an Israeli attempt at dispersal through
the use of tear gas, footage was shown of a little Palestinian girl
coughing and another one crying. The story then switched to the
funeral of an lIsraeli baby killed by a stone thrown through the
window of an Israeli car by a Palestinian, with settlers heckling
Sharon and calling him a coward “for the uncharacteristic restraint
he has shown since the Palestinians announced a cease-fire”. This
was inaccurate: at that date, Israel had adhered to a unilateral
cease-fire for the previous ten days, not merely from the moment
the US proposed a complete cease-fire. A final instalment in this
report consisted of a story regarding a member of Palestinian
terrorist group, Islamic Jihad, being critically injured by “a
suspected Israeli car bomb”. Yet again, a Palestinian propaganda
claim was recycled without query. No evidence later emerged to
substantiate this claim, and in contrast to SBS, most other media
outlets correctly reported that the Islamic Jihad member had been

21



killed by the premature detonation of a bomb intended for Israeli
civilians.

Jun 13 Choice of language: In an introduction to an SBS News
broadcast, newsreader Mary Kostakidis asked whether “hard-liners
from both sides” would go along with the cease-fire, despite there
being nothing about Israeli resistance to the cease-fire in Jeremy
Frankel’'s subsequent story. Ms Kostakidis persisted in the follow
up interview, however, asking correspondent Ross Dunn, “How
hard will it be to get hard-liners from each side like Hamas and
Jewish settlers to co-operate?” Ross Dunn’s answer to this
question, quite properly, dealt only with Hamas. Political opinions
on settlements and settlers are diverse but the false equivalence of
a whole category of civilians with terrorist groups is a clear
example of deep-seated bias.

Jun 14 Factual inaccuracy: SBS reporter Jeremy Frankel seemed
confused about the cease-fire plan, saying, “The Palestinians
would have preferred the package of plans put forward by the
Mitchell Report but they had to settle for something less concrete.”
Viewers were thus told that the cease-fire plan omitted many of the
elements of the Mitchell Commission proposals that would have
satisfied Palestinians. This was untrue: the cease-fire was never
implemented on the Palestinian side, but was entirely based on the
Mitchell plan. SBS viewers would not have learnt this.

Jun 18 Factual inaccuracy, editorialising and selectivity: Two
stories on this occasion were involved: The first story on this
edition of SBS News was about an alleged conflict between Shimon
Peres and Ariel Sharon and the second was the court action being
taken in Belgium against Ariel Sharon for his role in the Lebanese
Phalangist’'s Sabra and Chatilla massacres in 1982. Palestinian
security chief, Jibril Rajoub, referring to the Palestinian intention to
violate the cease-fire plan, said, “The Israelis initiated a unilateral
war against the Palestinian people last September. The Palestinian
people reacted. No Palestinian will be arrested”. Naturally, SBS in
reporting the news has to present official statements, no matter
how false or extreme, but it was left without challenge or comment
despite its falsity. Reporter Alastair Wilkinson claimed that Peres
“spoke out publicly against the Prime Minister for the first time,
accusing him of ignoring the internationally endorsed Mitchell
Report.” In fact, no evidence of this “public accusation” by Peres
was presented — for the good reason that it never occurred. Israeli

22



reports said the two had disagreed strongly at a governmental
meeting but had not disagreed publicly for which reason the
precise nature of their disagreement was uncertain.

Jun 19 Selectivity: SBS became the only news service in Australia
to reproduce portions of a controversial BBC documentary which
called for Ariel Sharon to be placed on trial as a war criminal over
his role as Defence Minister at the time of the Sabra and Chatilla
massacres. The documentary itself was an exercise in partisan
advocacy, as it uncovered no evidence that was previously
unknown to the Israeli judicial inquiry held at the time. That inquiry
absolved Mr Sharon of direct responsibility for and foreknowledge
of, the massacre. It later emerged that several of the Israeli
interviewees were concerned about the way their commentary had
been edited and placed in the documentary; that an American
interviewee, Morris Draper, is a paid publicist for Palestinian
interests; and that the international jurist interviewed, Justice
Richard Goldstone, by his own account, had not spoken in
reference to Mr Sharon at all in the interview.

Jun 21 Factual inaccuracy: Jeremy Frankel reported on the
shooting of a Greek Orthodox monk, Georgios Tsibouktzalti, in
Palestinian-controlled territory the previous week, stating that
Arafat had arrested two men from his own security service as part
of his commitment to the cease-fire (which proved abortive as a
result of continuing Palestinian non-observance of its terms).

This entire report was incorrect. First, the arrests were actually
made by Israel’s General Security Service (GSS). Second, the GSS
said the two accused men had confessed, saying they obtained
their weapons from Marwan Barghouti, one of the leading figures
in the Palestinian campaign of violence since its inception. Third,
Lamia Lahoud, in the Jerusalem Post (22/6) reported, “Barghouti
accused lIsraeli settlers of the killing, a charge echoed by the PA.
Fourth, in an official statement, the PA Ministry of Information
argued that [the monk] Tsibouktzaltis was killed on the same road
as a Palestinian man, shot two days later.... The PA statement said
that the Greek Orthodox Church also holds settlers responsible for
the monk’s death. If the facts of the case had been as Mr Frankel
stated them, how did the PA arrest two Palestinians for the murder
and then, the next day, accuse Israelis of committing the deed?

23



When confronted with these errors and anomalies, as well as the
relevant citation from the Jerusalem Post SBS, as on past
occasions, refused to concede that an error had been made.
Instead, SBS requested that we forward “agency or other copy of
June 21°”, implicitly denying the accuracy of the Jerusalem Post
report, so that such new evidence could be considered. It is not
unfair to observe that a professional media outlet would not
prevaricate in this way but might undertake its own independent
investigation to speedily ascertain whether an error had been
made. It is also difficult to dispel the suspicion that this form of
response is intended to bog down genuine complainants in a time-
consuming exchange of letters that naturally diminishes the
prospects of problems being addressed.

Jul 6 Selectivity & footage: SBS News presented a picture of Mr
Sharon, followed by one of corpses at the site of a massacre,
insinuating not too subtly that the scene of death and destruction
we were viewing had been produced by Mr Sharon himself. An
insert was then made of a picture of Elias Hobeika, the Lebanese
Christian militia leader actually responsible for the massacre in
question, the 1982 massacre at the Sabra and Chatilla refugee
camps in Lebanon. The occasion for this report was the move
afoot to bring Mr Sharon to trial over the massacre in Belgian
court. Mr Hobeika’s central role in the massacre was not
mentioned in the report, nor the fact that no one was seeking to
indict him for war crimes. Rather, he was shown allegedly declaring
his willingness to testify against Mr Sharon. On any reasonable
accounting, this report was not a proper, informative news story,
but an exercise in uncritically regurgitating propaganda against Mr
Sharon, composed of half-truths, omissions and distortions.

Jul 14 Factual inaccuracy & editorialising: In a report covering the
murder of an Israeli by Palestinians, someone identified by the SBS
caption as “Oded Eran, Israeli Foreign Office [sic] official’ stated
“We should destroy all the facilities, all the infrastructure, all the
framework of the Palestinian Authority, to get rid of Arafat and all
his establishment and to understand that Arafat is a partner only
for terror.”

Accordingly, SBS viewers were given to understand that it was the
policy of the Israeli government that Israel should launch a military
offensive against the Palestinian Authority with a view to its ouster.
The interviewee, however, was not, as identified, Israeli Foreign

24



Affairs official, Oded Eran, but a spokesman for the extremist wing
of the Jewish settler movement, Noam Arnon. Reporter Matthew
Sadler then went on to adopt the Palestinian justification for
terrorism, saying, “Palestinian forces are continuing their battle to
oust the settlers from Arab land.”

When this matter was raised with SBS, we met with an
unapologetic response that additionally indicated no intention of
rectifying the error. An admission was forthcoming on this occasion
that an error had indeed been made — but then dismissed as
momentary and of no consequence. It was alleged by SBS that the
erroneous attribution had been “removed within one second” —
which is simply not correct — and that “most viewers would not
have even seen the error’. However, we spotted the error easily,
without having to either stop the tape or repeat it. We regard the
argument that a factual error is unimportant and that SBS viewers
do not really absorb details shown on their screens as a frivolous
one. Additionally, SBS chose not to deal with the serious
implications of their error as outlined in the previous paragraph.

Jul 20 Choice of language, editorialising: Reporting on the killing of
3 Palestinians by extremist Israelis, newsreader Mary Kostakidis
first reported that Mr Sharon had condemned the killings but then
asked correspondent Ross Dunn the leading question, “Ariel
Sharon has condemned the attack on the family, but hasn’t he
helped create a climate for vigilante action like this?” Ross Dunn, to
his credit, treated this question with the contempt it deserved,
pointing out that, ironically, this is what radical settlers, such as
Noam Arnon are saying. (These settlers blame Mr Sharon’s policy
of restraint and perceived failure to adequately protect them from
the murderous Palestinian attacks for creating Jewish vigilantism).

Jul 27 Choice of language, selectivity: In a report on the lIsrael
killing of a Hamas leader, Salah Darwaza, SBS reporter Alistair
Wilkinson referred to him as a “Palestinian activist” and implied the
Palestinian rejection of the Israeli “claim” for his killing was sound,
something he could only do by ignoring available evidence.
Wilkinson stated, “Israel accused him of masterminding Hamas
attacks which killed eight people. His family categorically reject the
claim, saying he was a political, not a military, leader.” [Note: This
despite the fact that, as reported elsewhere, pamphlets distributed
by Hamas at the funeral described him as a “brigadier”]

25



Jul 30 Choice of language, selectivity: It was reported that six
Palestinians, belonging to the Fatah faction loyal to Yasser Arafat,
had been killed in an explosion, and that the Palestinian Authority
had accused Israel of “assassinating” the men. This much was
correct. However, the report added at this point that the “killings” (it
having been resolved apparently to SBS’s satisfaction that this is
what had occurred) followed other incidents of violence in
Jerusalem.

As it happens, several reports in Australian newspapers, as well as
other television reports, accurately noted that the six Palestinians
had been killed in an explosion that had blown off the roof of the
building they occupied. This suggests the presumably accidental,
premature detonation of a bomb inside the building, and indeed no
evidence of Israeli artillery or tank fire was found on the scene.
Furthermore, Israel denied any connection to the explosion. Yet,
despite the circumstances, a Palestinian propaganda claim was
retailed by SBS as fact, with contrary evidence ignored and no
Israeli response reported. This was clearly inadequate and biased
reportage, particularly when other reports, both electronic and
print, were able to get the known facts straight.

Jul 31 Selectivity: Reference was again made to the death of the
six Palestinians, with a repetition of Palestinian claims followed only
by a mention of an Israeli denial. None of the substantial evidence
that the Palestinians died in the explosion of their own munitions
was reported, compounding the misrepresentation of the earlier
report.

When this incident was included as an item in a complaint, SBS
responded that a later news bulletin on July 30 had included an
Israeli denial of the Palestinian claim. However, this fails to explain
the repetition of the Palestinian claim, in the manner just described,
the following day. It also suggests a willingness to report hastily
and uncritically dubious claims that other media outlets seem
willing and able to avoid, to the benefit of their reputation for
accuracy.

Jul 31 Choice of language: In contrast to the repeated and obtuse
insistence of SBS News in describing Hamas and Islamic Jihad
terrorists as “activists” or “militants” — clearly inappropriate usage,
suggesting feisty idealists, not people who blow up civilians in
suicide bombings — reports on the ETA Basque separatists, who

26



also use terrorism against civilians, refer to them as “extremists”
and “terrorists”.

Aug 4 Choice of language & factual inaccuracy: Describing the
attack on the Hamas office in Nablus, Matthew Sadler referred to
“...the assassination of the two men, said by the lIsraelis to have
been making bombs in a Hamas office. Six others including two
boys died in the Israeli attack.” Apparently, when Israel is the party
involved, anti-terrorism measures become “assassinations”, a term
used generally to describe the slaying of civilians, normally political
leaders, not criminals and terrorists in a military operation. In fact,
the two Hamas leaders were planning attacks and the other four
killed were also Hamas members.

Aug 10 Selectivity & choice of language: In a report covering the
Palestinian suicide bombing in a Jerusalem pizzeria, Israel
reprisals and Palestinian celebration of the Israeli dead and
maimed, the sole commentator was Professor Amin Saikal. His
comments were slanted against Israel and involved a
misrepresentation of the terms of the Mitchell Commission report,
implying that it did not require of the Palestinians an unconditional
cease-fire: “The Israelis must give an undertaking to cease all their
settlement activities and in return, the Palestinian Authority should
do everything possible to reduce the level of Palestinian reaction to
the Israeli actions.” [In fact, as stated more than once, the
establishment of a genuine, enduring cease-fire was the first step
in the Mitchell proposals]. No alternative commentator was invited
to challenge these assertions, nor did the interviewer.

Additionally, the report throughout referred once again to
Palestinian “militants” and “activists”, as already mentioned, in
contrast to the way SBS and other news services routinely describe
the perpetrators of such acts in other theatres of conflict.

Aug 19 Factual inaccuracy, editorialising: In covering the death of
a Palestinian civilian during an Israel military operation following
Palestinian attacks upon Israelis, SBS reporter Ursula Malone
described it in the following terms, “He was killed by Israeli soldiers
on Palestinian land. Such incursions are a violation of the 1993
Oslo peace accord.” This statement is incorrect: under the terms of
Israeli-Palestinian agreements, Israel retains full security rights
even in areas otherwise under full Palestinian control (‘Area A’
under the Oslo accords), including re-entry for security purposes of

27



territory ceded to the Palestinian Authority. Additionally, Ms Malone
did not mention Palestinian attacks that produced the Israeli
operation. In this instance, however, bias is a secondary issue to
factual inaccuracy.

Aug 28 Selectivity: In covering the killing of PFLP leader Ali Abu
Mustafa and Israeli tank movement into Beit Jala, the sole
commentator sought to discuss developments was again Professor
Saikal, which meant that no contrary viewpoint or challenge to his
assertions could be made. (Again, his commentary was highly
critical of Israel, implying that Israel was using the pretext of kKilling
terrorists to indiscriminately kill Palestinian civilians at random: ‘I
think a number of them [targets of Israeli targeted killings] have
been purely political figures. | mean it appears that the Israelis
know every Palestinian is a potential bomb maker or a bomb
suicider [sic] and for that reason the Israelis can target just about
any Palestinians in the Occupied Territories ...There has to be a
political solution to the problem and the political solution will have
to start from the basis that Israel is the occupying power and it will
have to evacuate the Palestinian land. And there is no other way
that the Palestinians will cease their resistance and may | add that
Israel is the only country in the world at the moment which is
occupying another country’s, another people’s land very overtly.”).

Aug 31 Factual inaccuracy and selectivity: Reporter Jenny Lavelle
said of the Durban conference, “...Colin Powell pulled out after
what the US deemed to be offensive anti-Israel language in a draft
document. Terms that explicitly equated Zionism with racism have
now been removed, but the US is still unhappy with the
condemnation of Israel’s oppression of the Palestinians”. This was
only incidentally correct. The US, like Australia and many other
governments, was alarmed with the rampant antisemitism,
evidenced in publications, banners, speeches and materials
circulated at the Conference. The US was also alarmed that Israel,
alone among the nations of the world, was singled out for explicit
and extreme condemnation. The promotion of anti-Semitism in the
draft, not mere criticism of Israel, was the chief issue that
concerned countries like the United States and Australia, as their
representatives stated. SBS viewers were poorly served by this
terse and only incidentally relevant description of what occurred at
the Conference.

28



Sep 8 Factual inaccuracy & selectivity: SBS News continued to
substantially understate the reasons for the USA and Israel leaving
the Durban conference. For example, Ross Cameron said, “...US
and lIsraeli delegates walked out over efforts to condemn lIsrael’s
treatment of Palestinians.”

Sep 9 Factual inaccuracy & selectivity: SBS News continued to
misrepresent the reasons for the USA and lIsrael leaving the
Durban conference. Lee Lin Chin announced, “The way was
cleared for a final declaration after delegates agreed to recognise
the Palestinians’ right to an independent state.” This was untrue.
What actually cleared the way for a declaration was the agreement
of delegates to remove the anti-Semitic passages and most of the
anti-Israel language contained in the original draft. Ross Cameron
then reported, “The way was cleared by compromise declarations

. noting the plight of the Palestinians.” He continued, “But
Australia’s delegates were among those expressing deep
reservations over the declaration’s text on the Middle East conflict
which stopped short of condemning Israel as racist as Muslim
states had wanted.” This implies that Australia had reservations
due to the failure to condemn lIsrael as racist when in fact the
opposite was true; Australia’s reservations were due to the fact that
the conflict was given such prominence. An uninformed viewer
would have been misled by this report.

Sep 13 Editorialising & selectivity: In reporting conflict in the Middle
East post- September 11, SBS swiftly and uncritically adopted a
Palestinian claim out of several that were current and gave no
coverage to other interpretations. Lee Lin Chin announced, “Many
analysts agree that the US was probably attacked because of its
policies in the Middle East. Washington bankrolls Israel with billions
of dollars each year. And Palestinian hatred of Israel is being
further fuelled today with Israeli tanks attacking the West Bank
town of Jericho.”

If SBS was genuinely interested in presenting a balanced appraisal
of the issues, it could and should have canvassed other
interpretations which note that the US has numerous Arab allies;
has saved Kuwait from Iraqi aggression; bankrolls Egypt almost as
generously as Israel and offered in 2000 to contribute $20 billion to
Palestinian refugee resettlement, an offer rejected by the
Palestinian leadership. Furthermore, the aims of Al Qaeda, stated
and implicit, were completely untreated. The attack on Jericho was

29



then reported, as is customary with SBS, without any explanation
as to the Palestinian terror attacks that had immediately preceded
it.

Sep 19 Factual inaccuracy & choice of language: Matthew Carney
on ‘Dateline’ reported on suicide bombings in Israel, tendentiously
describing Jenin as “the place where martyrs are made” and
Nablus as “the other stronghold of Palestinian resistance”
[emphasis added]. Specifically, he claimed that in the Israeli attack
on the Hamas office in Nablus, “Two senior Hamas leaders were
killed along with six civilians.” In fact, four of the six “civilians” were
Hamas members, one quite senior. Carney then adopted as his
own analysis Hamas claims that “Sharon’s assassination policy” is
the cause of the suicide bombings, an inversion of cause and
effect easily dispelled by researching the chronology.

Sep 22 and 23 Selectivity and choice of language: Coverage of
Middle East violence mentioned several Palestinians killed on
September 21 and 22 without offering any explanation of the
circumstances of their death. Viewers may have even drawn the
conclusion that the deaths were the result of unprovoked lIsraeli
aggression. In fact, the majority of those whose deaths had been
reported were killed in gunfights initiated with Israeli troops or by
bombs, intended for innocent Israeli civilians, which exploded while
being primed.

Sep 27 Selectivity: Stan Grant announced, “There’'s been a
setback to Washington’s hopes for a Middle East peace agreement
to bolster its global plan. Shortly after Israel and the Palestinians
agreed to resume working towards a full and lasting plan, four
Palestinians were killed during Israeli incursions in the Gaza Strip.”
Richard Mason then reported, “The latest truce could hardly have
got off to a worse start. Three Palestinians killed and over thirty
wounded when the Israeli army used five tanks in an assault on a
refugee camp at Rafah near the Egyptian border.” In fact, Israel
was responding to a bomb attack on the Termit army base, which
wounded three Israeli servicemen. The bomb was planted in a
tunnel dug under the base from beneath a house in the refugee
camp. The purpose of the lIsraeli incursion was to prevent a
recurrence of this form of Palestinian attack by clearing those
houses.

30



SBS World News made no mention of the Palestinian bombing
attack that led directly to the specific operation described in this
report, yet a further example of the tendency to omit mention of
Palestinian attacks, while treating as unprovoked aggression the
Israeli response, no matter how specific or justified. In this case,
the Israeli operation was inaccurately described as having been
upon a “refugee camp” rather than a response to the actions of
several Palestinians located in the refugee camp.

Reporting on Hezbollah mortar attacks in the Shebaa Farms area,
Nigel McCarthy said, “Hezbollah says the Farms belong to
Lebanon and the guerrillas have vowed to fight until every Israeli
soldier is withdrawn.” SBS did not find it necessary to inform
viewers that Israel’s full withdrawal from Lebanon was certified by
the UN, which does not accept the claims of Syria and the
Lebanese terrorist group. It was perfectly happy, however, to
recycle Hezbollah’s illegitimate claim as fact without mentioning
that this is neither the view of Israel nor the international
community, or even that the Shebaa Farms is disputed territory.

Oct 12 Selectivity: On a day featuring no specific news from Israel,
SBS ‘World News’ chose instead to show a lengthy interview with
Palestinian spokesman, Saeb Erekat, with no Israeli interviewed as
a counter-weight, before showing footage of George Bush stating
that there should be a Palestinian state.

Oct 15 Editorialising: Alastair Wilkinson opined, “Palestinian
involvement in the global coalition against terror is essential if it's
going to work.” Suffice it to say that this is a very far-reaching
claim, on something unlikely to happen in any case, and which
many informed observers would not share.

Oct 25 Factual inaccuracy: Ross Cameron, reporting on
“‘international pressure” for Israel to withdraw from the West Bank,
said, “The US is issuing an unprecedented warning that it could
take the case to the UN Security Council if they don’t withdraw
soon.” This report would have come as a surprise to the US, which
has never suggested taking any such course of action. Indeed, no
such action subsequently eventuated. SBS viewers were again
completely misled.

Oct 26 Selectivity: Alastair Wilkinson described the Palestinians
killed in the Israeli incursion into Beit Rima. “The dead were all

31



members of the Palestinian security forces, not suspects in the
Ze'evi killing.” He did not bother to inform viewers that the dead
policemen had been firing on Israeli soldiers who had entered the
area in search of the suspects. Saeb Erekat was then broadcast
saying, “They are really complicating everything and their end
game here is nothing but to destroy the peace process and to
destroy the Palestinian Authority.” No Israeli official was invited to
comment. Wilkinson then continued, reporting on a meeting to be
held between US, Israeli and Palestinian representatives, “a
meeting that will be clouded by the Kkiling of three more
Palestinians, this time on the Gaza Strip.” Apparently it mattered in
no way that the three killed were all heavily armed and were
actually killed trying to infiltrate an Israeli residential district, a fact
that was not carried in the report.

Nov 11 Selectivity: George W. Bush, in his speech to the UN
General Assembly, said, “We're asking for a comprehensive
commitment to this fight. We must unite in opposing all terrorists,
not just some of them. In this world there are good causes and bad
causes, and we may disagree on where the line is drawn. Yet,
there is no such thing as a good terrorist. No national aspiration,
no remembered wrong can ever justify the deliberate murder of the
innocent. Any government that rejects this principle, trying to pick
and choose its terrorist friends, will know the consequences.” Later
in the speech, referring specifically to the Middle East he said, “We
are working toward a day when two states, Israel and Palestine,
live peacefully together within secure and recognised borders as
called for by the Security Council resolutions.” Significantly, he then
added, “But peace will only come when all have sworn off, forever,
incitement, violence and terror.”

This was clearly a significant speech on the US position on terror,
and contained a warning, mainly to the Palestinian Authority and
some Arab states, that the US does not accept their continued use
and patronage of terror. SBS typically omitted this statement
altogether, limiting its coverage to but one issue: that President
Bush used the word “Palestine”, the first time a US president had
done so. Evidently, what Bush thought about the primary
conditions for the emergence of such a state did not matter at all
and SBS chose not to inform its viewers.

Dec 2 Choice of language: In the ‘World News’ story concerning a
Palestinian suicide bomber who detonated his explosives in a

32



crowded area in Jerusalem, killing several civilians, the perpetrator
was referred to, as so often, as “militant” rather than “terrorist”,
although the term “terrorist”, as stated earlier, is the standard
designation regarding acts of deliberate mass murder of civilians.

Dec 5 Selectivity & choice of language: Alastair Wilkinson, against
the background of footage of Palestinians of all ages running from
Israeli bombing of Palestinian targets in Gaza, said, “Last weekend
it was Israeli teenagers scattering in panic. Now Palestinians have
their turn.” The not-so-subtle implication is that there is a moral
equivalence between terrorist outrages and military operations
conducted against the organisations that carry them out. This
statement amounted to an effort to invalidate counter-terrorism as
morally tainted in the same way as terrorism. Mary Kostakidis then
introduced a story on the freezing by the US of the assets of the
“‘Holy Land Foundation” stating, “the Bush administration has shut
down an American charity accused of financing Palestinian
militants.” In fact, the Holy Land Foundation was actually a
substantial contributor to Palestinian terrorist groups, yet another
example of the lengths to which SBS will go to avoid referring to
groups such as Hamas as terrorists.

Dec 10 Selectivity & editorialising: Alastair Wilkinson reported that
four Palestinian policemen had been killed by lIsraelis. His report
omitted all mention of the Israeli claim that the Palestinians had
opened fire upon Israelis first. An interview was then conducted
with Palestinian information minister Yasser Abed Rabbo. Then,
after showing an interview with Yasser Arafat on Israeli TV in which
Arafat attacked the US, Wilkinson concluded by recycling a
Palestinian propaganda claim without comment, “The outgoing
mayor of New York has visited Jerusalem in a show of support for
its people, another sign of the bond which Yasser Arafat blames for
fuelling this decades old conflict.”

Dec 13 Selectivity: In response to the Palestinian bomb and gun
attack on an lIsraeli bus and Israel’s retaliatory operations, SBS
‘Late News’ interviewed Associate Professor Ahmad Shboul, a
commentator consistently highly critical of Israel and an academic
in Islamic Studies, not politics or international affairs. Professor
Shboul claimed that Israel’'s policies in hitting the Palestinians in
order to encourage them to take a harder line against terrorists
were contradictory and that there was not adequate evidence to

33



link Arafat to the terrorism. No other academic was interviewed to
present a different perspective.

Dec 16 Selectivity: SBS reported that the US had vetoed a UN
Security Council resolution calling for deployment of international
observers in Palestinian areas. SBS then broadcast Palestinian
spokesman Hanan Ashrawi claiming, “Once again, the US proves
that its political will, its agenda, even its priorities are subject to
Israeli dictates and the fact is they’re closing off all doors, they’re
giving Israel a free hand to attack Palestinians, defenceless,
captive, besieged Palestinians.” No Israeli or US spokesman was
interviewed to present another point of view.

Dec 20 Selectivity: Mary Kostakidis introduced a report by saying,
“A high level meeting of Israeli and Palestinian security officials has
ended in failure. The Palestinians demanded an end to the
blockades that are crippling their territories, but Israel was not
willing to comply.” There was no explanation of the reasons for
Israel’s unwillingness to comply, either in the introduction or in the
report, neither of which mentioned the issue of prevention of
suicide bombers entering the country.

34



2. Documentary Programmes: 1993-2003

When criticised with respect to programming, SBS claims that
under its Charter, individual documentaries do not need to be
balanced or offer right of reply to allegations, providing balance
and the “widest range of opinion” is provided “over time” as
provided for in Article 2.4.1 of SBS’s Codes of Practice.

This is an entirely reasonable approach to documentary
programming providing, of course, that something like balance and
diversity actually emerges over time. With that in mind, we
surveyed the decade 1993-2003, believing a significant period
allows one to safely draw conclusions.

As indicated by the following list, which is incomplete but
representative, documentary screenings on the Arab-Israel conflict
over recent years simply do not meet these criteria. There has
been an overwhelming preponderance of documentaries or series
whose thrust was strongly sympathetic to the Palestinian cause
and/or strongly critical of Israel, or whose purpose was to present
Palestinian or Arab viewpoints. Several of these were crudely
propagandistic productions from authoritarian Arab political
sources, such as “Hostage to Time” and “Jerusalem: An
Occupation Set in Stone.” A lesser number of documentaries were
broadly balanced, attempting to at least encompass the Israeli
viewpoint. However, several of these, while including some Israeli
views, were clearly more sympathetic to the Palestinian side, often
including factual misinformation.

In the period considered, there were exactly two documentaries
that reflected predominantly a mainstream Israeli point of view.
The first was “Israel: A Nation is Born”, screened in 1996.
Significantly, in this one case, SBS felt compelled to include a
introductory disclaimer. This practice has never been adopted for
even the most blatantly pro-Palestinian programming over many
years. In this case, the documentary was described by the
presenter as “a partisan view of this tumultuous era in history ... It
is unfortunate that the Arab view was not sought, to fill in the gaps”.
The other was “Israel — in Search of Peace, 1948-1967”, screened
on 11 May 2003.

This appears consistent with a claim made by a Melbourne
documentary film-maker, Monique Schwartz, who in the early

35



1990s submitted to SBS a documentary she had made about the
effect on Israeli families of the Iraqi scud attacks of the 1991 Gulf
War. She was told by SBS management that while they found the
documentary interesting, SBS could never show a programme on
the Middle East “which did not contain an Arab point of view.”

AIJAC believes that such a policy remains tacitly in force. As part of
the pervasive culture of SBS, which also colours news, current
affairs and programming, SBS appears to share a conviction that
the Palestinian cause is “progressive” and Israel essentially
“colonialist” or “oppressive”.

Consistent with SBS’s stated criterion of providing balance over
time, it is not asserted, in listing and describing these programmes,
that programmes critical of Israel should not have been screened.
Rather, our aim is to indicate the extraordinary preponderance of
such material as against more objective material and in contrast to
the almost complete absence of material that sympathetically
presents Israeli perspectives. The following list should be
understood in that context.

36



SBS Documentaries and Features on the Arab-Israel Conflict:
1993-2003

My Home, My Prison
1993

This highly sympathetic biography of upper class Palestinian
activist, Raymonda Tawil, solicited commentary exclusively from
the extreme left and extreme right of Israeli politics. The series
failed to portray any mainstream Israeli views at all. In addition,
only Israeli violence was revealed in footage. Israeli soldiers were
shown shooting at Palestinians while the provocations that led to
the shootings were conveniently left untreated. The documentary
also made false accusations against the Israeli government and
military including the allegation that Israel was responsible for
“‘genocide” by authorising the settling of Jews in the West Bank and
Gaza.

Genocide, particularly in relation to Jews in the shadow of the
Holocaust, is obviously a highly emotive and politically charged
accusation aimed at fanning hatred which, additionally, cannot be
squared with the public record of Israel’'s administration in the West
Bank and Gaza. By contrast, the Palestinian “intifada” of the late
1980s — in reality a popular movement dedicated to mob-violence
that ended up consuming thousands of Palestinian lives in intra-
Palestinian killings — was described as a “message of peace”.

Hostage to Time
1995

The programme told the story through the eyes of a young doctor
returning to South Lebanon after ten years, and consisted of
interviews with her family and local Palestinians. Throughout the
programme, Israel was demonised as virtually the sole source of
crisis and chaos in South Lebanon. The long chronicle of Lebanon-
based military and terrorist attacks upon Israel, with traumatic
impact upon Israel's border population, that invited Israeli
retaliation was simply ignored. The incursions into Israel of
Palestinian terrorists in the 1970s; Syria’s domination of Lebanon
and support for Hezbollah, an Islamist militia attacking Israel; and
Iran’s foundation and continuing support for Hezbollah were also
ignored. False and unsubstantiated allegations of Israeli brutality
included the very serious charges that Israelis fire at villagers “as

37



they please” and “at will”. Further, SBS screened the documentary
without disclosing that it had been purchased from MTC Beirut TV
— a station privately owned by Lebanon’s Prime Minister and
subject to the Syrian controlled “Information” Department. There
was also a failure to explain that the documentary was not written
by the young woman concerned, but by Jean Khalil Chamoun, the
show’s producer.

Israel: A Nation is Born
January 1996

As the foregoing indicates, SBS had spent the previous three years
screening documentaries that were uniformly hostile to Israel in
varying degrees. A welcome exception to this rule was the
screening early in 1996 of "Israel: A Nation is Born,” a 5-part BBC
documentary series, produced in 1992. It was devised and
narrated by the late Abba Eban, the former Israeli foreign minister
and representative to the UN, and presented what could be
described as a mainstream Israeli view of Israeli history. This is the
first time a documentary series generally positive in tone and
content about the history of Israeli statehood was screened by SBS
since ‘Pillar of Fire’ in the late 1980s. The manner of its
presentation, however, was revealing of the entrenched biases that
explain so much else of SBS programming.

It was introduced to the viewer by Helen Vatsikopoulos, who
warned that the programme presented “a partisan view of this
tumultuous era in history. It is unfortunate that the Arab view was
not sought, to fill in the gaps”. (This latter claim, incidentally, is
untrue: a number of Arab figures appeared in this documentary).
Even the most tendentious documentaries on Israel screened by
SBS have never been accompanied by such a disclaimer. A
subsequent explanation from SBS that the introduction had been
necessary because of events in the four years since it was made
was patently absurd, since the introduction did nothing to fill in the
historical gap. Furthermore, the introduction essentially
undermined the legitimacy of the series.

Jerusalem: An Occupation Set in Stone
October 1996

This documentary was produced by the Palestinian Housing Rights
Movement, a group affiliated with the PLO. There was no warning

38



or disclaimer that this programme represented “a partisan view”
nor that it was prepared by a PLO associated group. It emphasised
Palestinian claims to Jerusalem and allegations of Israeli ill-
treatment of Palestinians living in the city. Palestinian
spokespeople insisted that the Arabs only want to unite the city,
while the Israelis want to “destroy the pluralism and diversity of the
city”, and the zoning regulations were described as being designed
for the purpose of “destroying Arab villages.” The democratic
voting rights Palestinians now have in municipal elections and the
fact that there is a greater percentage of Palestinians in the city
now than there was in 1967 were not mentioned, even while it was
claimed Israel was trying to “Judaise” the city.

The programme also made much of the Israeli closure of access to
the city for West Bank Palestinians without permits. Old men and
women were shown being turned back at the checkpoint. That over
120 lIsraeli civilians had been killed (and hundreds more injured) in
13 suicide bombings by Palestinians coming from the West Bank
and Gaza in the time leading up to this decision was not
mentioned.

A Dream of Justice and Freedom
October 1996

This was a British documentary consisting largely of interviews with
the Palestinians who negotiated with Israel before the 1993 Oslo
accords, including Hanan Ashrawi, who has since been a
prominent opponent of the Israeli-Palestinian peace accords. Ms
Ashrawi alleged that Israelis understood the Palestinians “from a
racist point of view like all colonial powers”, attacked the peace
agreements with Israel and insisted that the occupation is ongoing
and there is “no peace”. Other negotiators echoed that view.
Indeed the tone of inerviewees was so rejectionist of the Oslo
agreements that it could be said to have been strongly critical of
the ostensible willingness of the Palestinian Authority to negotiate a
peace agreement with Israel.

Tkuma: The First Fifty years
April - June 1998

This six part series, commissioned by the Israeli Broadcasting
Authority, undertook a critical analysis of Israel’s history, assessing
the practices and policies of Israeli governments against the

39



founding ideals of the State. The screening of the series in Israel
caused considerable public controversy, including criticism from
then Communications Minister Limor Livnat, for its largely negative
focus. Although it would be incorrect to describe such a
programme as pro-Palestinian, it needs to be noted that it was
clearly a left-wing production, unrepresentative of the Israeli
mainstream. This does not invalidate it, or mark out its screening
by SBS as an unfair or biased piece of programming. But its
selection is questionable in the absence of virtually any other
Israeli material.

Emile Habiby: | Stayed in Haifa

Souha Arafat

Forbidden Marriages in the Holy Land
Chronicle of a Disappearance

You Me Jerusalem

May - June 1998

All these programmes examined relations between Israelis and
Palestinians, while three of them, “Emile Habiby: | Stayed in Haifa”,
“‘Souha Arafat” and “Chronicle of a Disappearance”, looked
exclusively at the Palestinian perspective, describing both the
difficulties of life in the West Bank and, in the case of the late Emile
Habiby, former leader of the Israeli Communist Party, life under
majority Israeli rule.

Arafat and the State of Palestine
July 1998

This was an unabashedly one-sided French production in two parts
that gave an account of the lives of Palestinian people and the
fledgling institutions of the Palestinian Authority. It began with the
claim that in 1948 the Jewish army started the War of
Independence, occupying territory “totally unopposed” that the UN
partition plan had assigned to the Palestinians. It is difficult to
imagine a more Orwellian account of Israel’'s immediate origins. (In
fact, Israel's declaration of Independence was greeted with
simultaneous attacks from five neighbouring Arab states who
stated their intention to destroy lIsrael, the evidence for which is
overwhelming and simply not in serious dispute).

At no point was an Israeli viewpoint given to counter claims such as
“the seeds of hatred are sown by the lIsraelis” in reference to

40



Palestinian suicide bombings, or a comparison of Jews to Nazis.
There was also a refusal to assess the activities of the Palestinian
Authority as contributing to Palestinian poverty and hardships.
When a Palestinian spokesman suggested the PA may well
exacerbate the hardship, Israel was impugned with the
unsubstantiated claim that there is “pressure exerted by the
Israelis to prevent Palestinians from developing foreign trade and
to keep that trade primarily with the Israelis.” (This was in diametric
contrast to what occurred for several years when, at the height of
Israeli-Palestinian peace process, Israel actively lobbied countries
to invest in the Palestinian Authority areas).

Palestine: Story of a Land
May - June 1998 (Repeated in 1999)

Covering the period from the end of the nineteenth century to the
present, this three-part series deals with the region’s turbulent
history using mostly narrative rather than interviews. As the title
suggests, the series presents a picture of the Palestinians’
dispossession of their historical lands by aggressive, neo-
colonialist and militant Jewish settlers.

Instances of factual errors and selective omission of pertinent facts
were frequent. It is claimed that there were 800,000 Palestinian
refugees after the 1948 War of Independence. (The total number
of Arabs living in the area which became Israel was less than this,
according to the British Survey of Palestine, which was known for
its tendency to inflate Arab numbers; of these, 140,000 stayed in
Israel.) Israel was blamed for the 1967 war because it attacked
first, without giving weight to prior Arab declarations, Egypt’s naval
blockade and the massing of troops for an invasion of Israel on
three fronts. Israel’s culpability in the 1982 massacre by Phalangist
guerrillas is recounted without mention of the judicial inquiry in
Israel which blamed some senior Israeli officers and resulted in the
resignation of defence minister Ariel Sharon, but which cleared him
and the Government of foreknowledge or intent to cause a
massacre. A section devoted to the peace process of the 1990s
did not assess at all the destructive impact of internal Palestinian
terrorist groups like Hamas and Islamic Jihad, focusing instead on
Israel’s allegedly brutal responses to civil rebellion.

41



Cutting Edge — The Bombing
June 17, 2000

This Israeli documentary sought to examine the motivation of
Palestinian suicide bombers, interviewing both their families and
those of their victims. While the documentary itself was reasonably
balanced, it placed great stress on supposed “brutalisation” of
Palestinians by Israeli forces encouraging bombing attacks.
However, the worst aspect of this documentary was the
promotional material screened by SBS, which implied a moral
equivalence (not present in the documentary) between suicide
bombers and their victims, both supposedly victims of Israeli
policies. This was done by juxtaposing the two groups as equally
victims of Israeli policy, with the ideology that produces suicide
bombers left out the picture. This is but another illustration of the
ideological skewing of material that underscores the structure of
bias operating at SBS.

Cutting Edge — Children of Chatilla
June 30, 2000

This pro-Palestinian documentary reviewed the plight of two
Palestinian children living in Lebanon’s Chatilla refugee camp.
Their miserable fate was unequivocally blamed on supposed Israeli
expulsion of Palestinians in 1948 and seizure of their land, with
absolutely no attempt made to inform viewers of the historical
context of these events and the diversity of causes that contributed
to their flight. (The Palestinian exodus had several causes, in which
Israeli action is but one and far from the most important. It took
place against the background of the 1948-49 war which, as matter
of undisputed historical record, was occasioned by the rejection by
the Arab states and Palestinian leadership of the UN partition plan
for Palestine and the invasion of Arab armies from outside
Palestine in a bid to abort Israel in embryo.)

Blatantly false claims were made about the 1982 Sabra and
Chatilla massacres, including that it was Israeli policy to “slaughter”
Palestinians, coupled with grossly inflated fatality figures. The
children were themselves given video cameras and encouraged to
interview refugees with predictable questions like “How were you
driven from Palestine?”, and “How did you became involved in the
revolution?” (meaning the PLO).

42



Masterpiece: Mahmoud Darwish
December 10, 2000

This documentary, although focussing mainly on Darwish’s work
and quoting his poetry at length, paints a vivid picture of Israel as
an oppressive regime and the Palestinians as an oppressed
people. It dwelt on a visit to the site of his village which, we are told
by the narrator, was “wiped off the map by Israeli bulldozers”.
Darwish’s uncle gives a tour of the village site, pointing out where
had been the rooms of the house and various other sites and
concluding by saying Jews had been their friends, but in the end
they “betrayed us, deceived us and drove us away”.

The programme starts with the flight of Palestinians from the
Galilee region and the narrator tells us that Darwish was six years
old when he and his family were forced into exile along with tens of
thousands of other Palestinians and that “the immense wrenching
from the land, the wounding of community and the brutal trauma
are at the heart of all his poetry”.

Later we are told that the family resettled in Israel where they were
“Israeli Arabs — Palestinians with a fractured identity” and until
1965 they lived in Haifa where reading and writing poetry was a
form of resistance and Darwish was jailed because his poetry was
too political. Later, we are told that he went to Beirut to “join the
Palestinian revolution” and that in 1993, the world “recognised their
right to exist.”

The Cutting Edge: When Peace Died
January 16, 2001

When the Peace Died, a BBC production, focussed on two of the
better known incidents of the current violence — the shooting of 12
year old Mohammed al-Durra at the Netzarim Junction and the
lynching of the two Israeli reserve soldiers in Ramallah. This
documentary was more even-handed than others screened in the
recent past. For example, it mentioned that the Palestinians
admitted shooting at the Israelis at Netzarim, it emphasised that
the lynched soldiers were reservists, it stated that, when the
soldiers were buried, the nation mourned but there were no
parades through the streets or calls for revenge.

43



Even-handedness was still outweighed by anti-Israel bias. When
discussing the plight of the Palestinians of Gaza, it claimed that
Israel in part was to blame for their poverty — an unsustainable
assertion in view of the economic improvement of these territories
during lIsrael’s prior administration. No differentiation in culpability
was made between the two acts central to the programme, even
though the first was believed even then to be an accidental
shooting while the second was a murderous attack. (Further
research on this subject has now indicated that the boy was
probably killed by Palestinian gunfire, as demonstrated by ‘Three
bullets and a dead child: Who Shot Mohammed al-Durra?’
screened by SBS on ‘Cutting Edge’, 2 July 2002). Indeed, the
lynching is described as being in revenge for the shooting. The
initial Jerusalem riots were attributed to “the visit of an Israel
politician to the site of the Great Mosque” without any mention of
the significance of the site for Jews. The al-Durra family explain
that they accidentally wandered into Netzarim on the way home.
No mention is made of the admission by Mohammed al-Durra’s
uncle that he was at Netzarim to throw rocks. It was stated that the
Israelis had bulldozed everything at Netzarim except their
command post, so it was impossible to prove where the bullets
came from, without explaining that this was done to deprive the
Palestinians of cover for their attacks, thus implying that the
bulldozing was a cover up.

There was a lengthy interview with the Ramallah Palestinian police
commander in which he explained how he tried to save the
soldiers, but no opportunity was given to the Israeli Defence
Forces to explain what happened at Netzarim. It mentions the
retaliatory destruction by Israel of the Ramallah Police Station as a
further step in the cycle of violence without mentioning that the
Israelis first warned the Palestinians to evacuate, thus avoiding
loss of life. The Palestinians are described as living under the
“tyranny of occupation”. Perhaps the true colours of the reporter
come through when referring to a picture of the Dome of the Rock,
she says with obvious sympathy, “The Dome of the Holy Mosque
reminds the next generation of Palestinian children even in Gaza of
the goal they must attain. In Mohammed al-Durra’s school, the
desk of the Al-Agsa martyr stands empty, a reminder of his
sacrifice.”

44



Cutting Edge: Arafat — A Struggle for Palestine
20 February 2001

This was a sympathetic portrait of the Palestinian leader and the
Palestinian “struggle.” While it included some critical commentary,
it contained much more that was biased and some claims that
were blatantly untrue. For instance, it asserted “Another
fundamental error in the eyes of most Palestinians was that Israel
continued to build its settlements on Palestinian territory. Day by
day, the lIsraelis continued to bulldoze Arab villages and seize
agricultural land.” (Israel has not and does not seize any
agricultural land for settlement building. They are built only in
unoccupied areas on state lands. And in no case have they
“bulldoze[d] Arab villages” in the process. Moreover, there is no
legal reason to view all the West Bank and Gaza as “Palestinian
land.” Israel views this land as disputed.)

It took the view that “Arafat quickly found that like Netanyahu,
Barak put Israel's security first and foremost. The Palestinians, in
effect, would get what they were given, take it or leave it.” This is
an extraordinary statement that entirely neglects the
comprehensive peace proposal of President Clinton, to which the
Israelis agreed, and which was neglected completely in the
programme.

Cutting Edge
Aug 14, 2001

“The Cutting Edge” showed a Canadian documentary about an ill-
fated tour of the Middle East by the Canadian National Arts Centre
Orchestra led by Israeli Pinchas Zukerman. They intended to visit
Israel, Amman and Ramallah, but unfortunately arrived just as the
violence started and had to cancel Ramallah and Amman. Shots of
the orchestra were interspersed with news reports and footage.
Initially, the footage was overwhelmingly anti-Israel, showing only
Palestinians being wounded, treated and buried. Subsequently,
Palestinian violence, including the Ramallah lynching, was shown,
but the implication, from the sequence and overall lack of context,
was that this was a reaction to Israeli violence, rather than the
reverse.

45



Ari Ben Menashe — Dateline
October 31 2001

Though not directly bearing on the Arab-Israeli conflict, it is
instructive that ‘Dateline’ ran a story by reporter Mark Davis that
uncritically rehashed the sensational claims of a well known Israeli
con man and conspiracy theorist, Ari Ben Menashe. Ben Menashe,
who claims to have been privy to high-level lIsraeli intelligence
operations but in reality was nothing more than a low-level
translator, claimed in the 1980s that the US ‘arms-for hostages’
deal involved shipping arms to Iran via Western Australia and large
payments to the WA Labor Party. Information provided to SBS by
AIJAC on Ben Menashe’s background failed to elicit a response or
to inform a subsequent documentary that relied entirely on his
claims.

The Saudi Time Bomb — Cutting Edge
5 February 2002

This documentary, from the American Frontline series,
documented the deepening rift in the US-Saudi relationship
stemming from Saudi Arabia’s unco-operative role in fighting
terrorism before and after September 11. It also revealed the
connection between the state religion, Wahabi Islam, and the
spread of Islamism across the world. This was a rare instance of a
critical documentary on an authoritarian Arab regime.

Zimbabwe — Dateline
13 February 2002

‘Dateline’ offered an ostensibly disturbing report regarding
Zimbabwean opposition leader Morgan Tsvangirai and his alleged
plans to assassinate Robert Mugabe. The source of information for
this astounding revelation was once again the discredited Ari Ben-
Menashe, information on whose lack of bona fides had been in the
possession of SBS for some months.

Live from Palestine — Cutting Edge
2 May 2002

This programme concentrated on the difficulties faced by
Palestinian reporters in doing their jobs. It lent credence to the idea
that an independent, democratic culture of journalism exists in the

46



Palestinian media, without paying any attention to its pervasive
promotion of the most vociferous antisemitism and incitement to
violence. It paid scant attention to the fact that Palestinian
journalists, by and large, are compelled to function as mouthpieces
of the Palestinian Authority (which one journalist actually admitted)
and presented a picture highly sympathetic to the Palestinians and
hostile to Israel.

Three Bullets and a Dead Child: Who Shot Mohammed al-Durra? —
Cutting Edge
2 July 2002

This German documentary examined in close detail the circumstances
surrounding the widely-reported death of a Palestinian youngster in the
first days of the Palestinian war in October 2000. Its investigation revealed
that, contrary to original accusations, the boy was in all probability killed
by Palestinian, not Israeli gunfire, and the evidence for this was, as far as
possible, disposed of in suspicious circumstances.

Al-Jazeera — the CNN of Arabia — As It Happened
24 August 2002

This dated Dutch documentary (from 1999) lauded the Arab cable
station as the only free media outlet in the Arab world, but paid
scant attention to the fact that the network is a purveyor of
extremist sentiment which provides a megaphone to extremists like
Osama bin Laden. It is further a major source of fraudulent anti-
Israel claims and wild conspiracy theories regarding the West in
general. In view of al-Jazeera’s undoubted role in fanning hatred
and extremism in the Middle East, it was a tasteless broadcasting
decision, especially after September 11.

Letter to America - About Us
6 September 2002

This documentary by expatriate Egyptian writer, Ranaa Kabbani,
discoursed on why Americans are so hated in the Middle East. She
retailed conspiracy theories as to malign US influence in the
region, criticised US aid to Egypt as a form of control and attacked
US-Egyptian military exercises as desecrating a battleground and
the site of a supposed massacre by Israel of Egyptian POWSs from
the 1973 Arab-lsraeli war. US support for Israel was also
indignantly criticised.

47



Letter from America — As it Happened
7 September 2002

Presumably to balance the previous night's anti-American
documentary, a BBC companion piece was broadcast in which an
expatriate US writer, Bonnie Greer, set out to refute, not Arab anti-
Americanism, but the charge that Americans are ignorant and not
self-critical. The result was a collage of interviews with various
Americans critical of their own country and largely supporting the
Arab critiques of the previous programme. There were no
subsequent programmes documenting the promotion of
antisemitism in the Arab world or searing accounts of searching
self-criticism in the Arab world.

Terror and Teheran — Cutting Edge
10 September 2002

This PBS documentary dealt with the dissent and repression in
present-day Iran, including the murder of political dissidents and
the clerical control of the organs of government. As such, it was a
rare insight for viewers into the mechanics of a repressive Middle
Eastern state and a welcome change from negative fixations with
Israeli matters.

Promises
22 September 2002

This documentary, made between 1997 and summer 2000 by a
Jewish American born in Israel, interviewed children from
Jerusalem and its surrounds including secular Israeli twin boys, a
religious settler boy, a rabbi’s son from Jerusalem and residents of
the Palestinian Dehaishe refugee camp, including a jailed PFLP
member’s daughter. While generally impartial in portraying the
views and emotions on both sides, certain erroneous claims went
unchallenged, for example, that Israelis raped women in the Deir
Yassin battle in 1948. (Incidentally, this Palestinian propaganda
claim was thoroughly disposed of in the BBC Series, The Fifty
Years War, mentioned earlier, which ABC TV screened in 1998
and which interviewed Arab civilians present at Deir Yassin).

48



Shattered Dreams of Peace: The Road from Oslo, Parts 1 and 2 —
As It Happened
28 September & 5 October 2002

A two-part programme from US “Frontline” dealing with the failure
of the Oslo peace process, was generally a straightforward and
informative retelling of the history that interviewed many of the
major players, Bill Clinton excepted. Various self-serving
misrepresentations by Palestinian officials went unchallenged
(Examples: blaming the Netanyahu Government for tensions, but
not the Palestinian Authority for failing to honour agreements
signed with Israel; allowing the blame for the al-Durra killing to be
levelled at Israel, etc.). Most seriously, however, the programme
failed to elaborate on the Clinton peace plan that Israel accepted
and the Palestinian Authority rejected. This is a glaring omission
that unfortunately marred an otherwise careful investigative effort.

As has occurred on other occasions, SBS compounded the
problem by airing a highly prejudicial promotion advertisement
ahead of screening the second episode. It showed Ariel Sharon
saying, ‘I believe that we can live together with the Palestinians,”
with a voiceover then announcing “but with continued Jewish
settlement and the relentless cycle of violence, (at which stage
Mohammed al-Durra’s death is shown) peace remains elusive.”
This promotional was a blatant endorsement of partisan
Palestinian claims levelling responsibility for the failure of peace on
Israel and excising from the record the Palestinian resort to war.
SBS programmers might well regard that distorted version as true,
but that is no warrant for gratuitously foisting it on the public.

Settlers
29 September 2002

An Israeli documentary profiling extremist religious settlers who live
in Tel Rumeideh, an archaeological site near Hebron, and in
Hebron itself. This was an unsympathetic but often accurate
portrayal of the community, its activities, the views of its members
and their experiences under attack from Palestinian gunmen.

Human Bombs — The Cutting Edge
1 October 2002

49



This French/lsraeli production dealt with the phenomenon of
suicide bombers world-wide. Its treatment in relation to Israel,
however, which preoccupied most of the programme, was factually
flawed and occasionally unbalanced. It was claimed, for example,
that a massacre of Palestinians in Hebron in 1994 by a Jewish
extremist triggered the Palestinian suicide bombing campaign, a
claim which is at odds with evidence that shows it was started
earlier with a view to wringing concessions from lIsrael. In terms of
examining the spectrum of causes, no mention was made of the
indoctrination of society in the Palestinian Authority although the
cult of martyrdom in the Hamas terrorist movement was
considered.

The Inner Tour: A Journey Through Israel in 7 Chapters
October 6 2002

An lIsraeli made documentary, produced prior to the outbreak of
hostilities in September 2000, and recounting the experience of a
group of Palestinian tourists in Israel, is largely a piece of direct
recording without commentary or analysis. As such, it was a mixed
bag of partisan assertions and rhetoric on one hand and insightful
revelations of extreme attitude and experiences on the other.

Palestine is Still the Question - The Cutting Edge
8 October 2002
(repeated 18 May 2003)

John Pilger's predictable screed was quickly purchased from
Britain and aired here. Pilger concerned himself entirely with a
conflict in which Palestinians had been allegedly driven off their
land by Israel and later occupied by it. Not even the barest
historical analysis of the way the Israeli-Palestinian conflict
developed, nor the slightest reference to consistent Arab rejection
of Jewish self-determination both before and after the Israel
conquest of the West Bank and Gaza, figured in Pilger’s hectoring,
factually distorted and Iudicrously one-sided treatment of a
complex conflict.

50



Why Turkey and Israel are Keen to Hide the Armenian Genocide —
Dateline
9 October 2002

This eccentric instalment from Matthew Carney reported on the
Armenian genocide during the First World War at the hands of the
Young Turks regime and subsequent efforts to cover up and
restrict its discussion. After outlining the Turkish massacres of the
Armenians and the efforts by Turkish authorities to deny it ever
happened, Carney turned attention on lIsrael, claiming that “The
Israelis have become vocal deniers of the Armenian genocide and,
worse still, they have colluded with other states to ensure it
remains denied.” The sole basis for this astonishing claim was
interviews with an Armenian and an Israeli historian.

As it happens, although most countries and NGOs have not made
pronouncements on the Armenian genocide, Israel would be
among the few that have, accepting that the Armenians did indeed
suffer genocide at the hands of the Turks in an official Foreign
Ministry statement in 1994. Additionally, Israeli academics and
institutions are among world leaders in research on comparative
and original research on genocide, including the crimes against the
Armenians. That being the case, Carney’s report is a miserable
exercise, a highly biased and selective report that succeeds in
creating an untrue and indeed sinister allegation.

What | Saw in Hebron
13 October 2002

This 1999 Israeli documentary dealt with the 1929 massacre of a
defenceless Jewish community in Hebron incited by the Palestinian
leadership of the day. Its maker, Noit Geva, the grand daughter of
a survivor of the massacre, interviewed the Sephardi Jews who
lived in Hebron in the 1920s who until the massacre had lived
peacefully with their Arab neighbours. It is also critical of the highly
nationalist community of Jews that re-established a Jewish
presence in Hebron in the 1970s. The documentary was a
somewhat informative account of the events of 1929. It is worth
noting, however, that it was also a highly politicised programme,
using the history of the massacre to criticise Zionism as the
spanner that upset the works of inter-communal harmony. This
interpretation is not borne out by sequence of events that led to the

51



massacre — namely, a deliberate policy of incitement by the
Palestinian leadership alleging falsely that the Jews had assaulted,
or were seeking to harm, the Muslim Holy Places in Jerusalem.
(SBS can verify this by consulting a volume on the conflict in pre-
Israel Palestine by a respected authority not noted for Zionist
enthusiasm: Christopher Sykes, Crossroads to Israel, 1965,
Chapter 6).

Of eleven documentaries screened during September and October
2002, two were unsympathetic to the United States; one was
critical of Iran. Three dealt with the Israeli-Palestinian conflict in
ways that could be described as broadly fair; five took what could
be described as partisan anti-Israel or pro-Palestinian points of
view. None were markedly sympathetic to Israel.

The Case Against War — The Cutting Edge
21 January 2003

This documentary, from the BBC’'s “Panorama” programme, set
out the arguments made by prominent figures from the US and UK,
against going to war in Iraq. A couple of months before showing
this programme in the UK, “Panorama” made a companion
documentary, titled “The Case Against Saddam”, examining the
arguments in favour of attacking lraq. SBS never broadcast “The
Case Against Saddam”. While not strictly relevant to the Arab-
Israel conflict, this documentary is included because it is clearly
illustrative of a programming decision-making process at SBS in
which the obligation to show the “widest range of opinion” over
time is ignored or distorted.

Insight
February 20 2003

‘Insight’ featured a panel discussion on lIraq featuring three
speakers, all of whom were opposed to a war to remove Saddam
Hussein’s regime.

Israel — in Search of Peace, 1948-1967
11 May 2003

SBS showed a US documentary regarding the early history of
Israel. It covered the 1948, 1956 and 1967 wars, showing in each
case the acts of war by Israel’'s Arab neighbours in the lead-up

52



which resulted in hostilities. It also explained how the wars were
won, including the desperate struggle in 1948. It also covered the
plight of the Palestinian refugees, including the refusal of the Arab
countries in which they found themselves to absorb them, in
contrast with the hundreds of thousands of Jewish refugees from
Arab countries who fled to Israel. This was the first sympathetic
presentation of Israel in an SBS-screened documentary since
screening the Abba Eban series, ‘Birth of a Nation’ in 1996.

Jenin, Jenin
1 June 2003

This propaganda piece was dedicated to the false and malicious
proposition that the Israelis conducted large-scale and deliberate
killings of Palestinian civilians in Jenin during operations to
eliminate the terrorist base located in the refugee camp there in
March and April 2002. This claim in the end has not drawn any
support even from bodies like the UN, Human Rights Watch and
Amnesty International, all of whom have issued reports on the
events in Jenin. In point of fact, an Israeli investigation, confirmed
by Palestinian sources and the UN, found that 52 Palestinians,
most of them combatants, had been killed. The Israelis also lost 23
soldiers.

“Jenin, Jenin” was also the first film ever banned in Israel and is
subject to a libel suit. It drew on every type of propaganda
technique of partisan interviews and false allegations presented as
fact and included substantial anti-Jewish invective. It used footage
from other battle scenes and placed them in sequence with
footage of Palestinian civilians, which the programme then claimed
were run over by Israeli tanks. It claimed that the Israelis bombed a
non-existent wing of a local hospital and threw corpses into mass
graves, but fails to display images of either, for the good reason
that, as the neutral investigators found, these events never
occurred.

In addition, before “Jenin, Jenin” was shown on SBS, it came to
light that its producer, lad Taisir Taher Samodi, was a member of
the Al-Agsa Martyr's Brigade, a terrorist group responsible for
numerous attacks on Israeli civilians. Samodi was responsible for
supplying other members of the group with weaponry for their
attacks. He was killed while resisting arrest on June 23, 2002. He

53



was armed when Kkilled, and over thirty explosive devices were
discovered at his house.

“‘Jenin Jenin” contains several expressions of anti-Semitic
incitement. Numerous "witnesses" implied that Jews and Israelis do
not deserve to be treated as human beings, and at one point Jews
were even referred to as "the killers of prophets." The film not only
spreads a myth but engages in hate speech.

Such a production, clearly designed to incite and produced by an
active terrorist, should not have been aired anywhere, least of all
by the multicultural broadcaster. And indeed, as best we have
been able to determine, SBS is almost alone among television
networks in the Western world in choosing to show this particular
documentary.

The Battle of Jenin
June 1, 2003

Immediately prior to “Jenin, Jenin” SBS showed this Israel
documentary in which people involved on both sides of the fighting
gave their accounts of the battle. The Palestinian fighters explained
they had been preparing for a month with weapons, explosives,
sandbags, tactics, sniper positions and booby-traps. The Israeli
soldiers spoke about the intensity of the battles and the constant
loudspeaker announcements for the Palestinians to come out of
the houses, while the Palestinians spoke proudly of their efforts in
the battles and contemptuously of the Israeli soldiers.

As it Happened: Dead in the Water
August 23, 2003

This BBC documentary claimed to prove that the lIsraeli air and
naval attack on the US spy ship USS Liberty during the 1967 Six
Day War was intentional and part of a conspiracy, even though
recently released US tapes of lIsraeli forces prove the lIsraelis
involved believed they were attacking an Egyptian ship, and
ceased the attack when they found out otherwise. (This was widely
reported in the international media, and occurred after the
documentary was made, but before it appeared on SBS). It alleged
the Israelis were determined to sink the ship and ensure no
survivors, despite the fact that the Liberty was unarmed, yet the
Israelis didn’t sink it when they had ample forces available to do so.

54



As for why Israel would want to do this, the documentary alleged
that Israel wanted to prevent the Liberty listening in on an alleged
massacre by the Israelis of up to 1,000 Egyptian prisoners of war.
Such an alleged massacre is not a part of established history, but
was presented as a fact by the documentary makers, without any
attempt to supply any evidence for it. The programme further
claimed that the attack was intended to be blamed on Egypt and
would therefore draw America into the war to attack Egypt and was
carried out with the foreknowledge of certain people in
Washington. It was, according to this theory, part of a plan to
invade Egypt and overthrow Egyptian president Nasser. This
despite the fact that, as the program mentioned, Israel apologised
to the US the same day, thus making any such plan impossible.

As it Happened: Mossad'’s Hit List

Sept 13, 2003

This was a French documentary about Israel’s reaction to the
Munich Olympic massacre, the main aim of which seemed to be to
show that Israel used the massacre as a “pretext’ to kill Palestinian
leaders, especially popular and able leaders who, by virtue of
these qualities, were a threat to Israel. In the conclusion, the
narrator states, “For 20, years the law has been trampled on. No-
one knows how many names Golda Meir and her advisers put on
their list following the Munich massacre. At first, the Hebrew state’s
blank cheque for revenge, Munich would become a phoney pretext
for a secret war targeting the Palestinian leadership”.

One Day in September

Sept 14, 2003

The following night, SBS showed this film about the Munich
hostage taking and massacre of Israeli Olympic athletes by
Palestinian “Black September” terrorists. It set out the way the
events occurred and the incompetence of attempts by the German
authorities to free the hostages. It also examined the possibility
that the release of the surviving terrorists, which took place after
the hijacking of a Lufthansa flight, was the result of collusion
between the German authorities and the terrorists.

Dateline 2003

Since Mark Davis took over as host of Dateline, the programme
has shown a remarkably consistent agenda in relation to the war

55



on terror and the question of Irag. It sometimes seems to be
aiming at becoming an electronic version of Green Left Weekly.
We note in this context that then SBS deputy chair, Neville Roach,
called in an opinion piece in The Age (12 March 2003) for
journalists to use their position to oppose the war on Iraq.

No senior official in SBS appears to have queried this astonishing
call and certainly none has been moved to state publicly that it is
manifestly inconsistent with SBS’s stated objective of encouraging
the media to be objective and non-partisan, as well as its
obligations as a taxpayer-funded broadcaster.

Dateline
156 January 2003

In a programme examining the issue of weapons of mass
destruction, Mark Davis took a strongly editorial approach to the
issues. In an interview with Mark Gwozdecky of the International
Atomic Energy Agency, Mr Gwozdecky remarked, “lraq's got to
understand that it's got to do more than just provide co-operation
in terms of process. They've got to provide co-operation in terms of
substance.” To this, Davis responded, “I presume on the issue of
co-operation, the same charge could be made against America. |
mean, are they giving co-operation of substance, whereas at least
Iraq is at least giving some sort of access?” Later, Davis stated,
“You talk about diplomacy. This has clearly been a failure of
diplomacy in the last 12 months. Given George Bush's decision to
label the North Koreans as part of the “axis of evil”, is it perhaps
understandable that North Korea now sets about arming itself to a
hostile world?”

Dateline
29 January 2003

‘Dateline’ ran a story on “peace” activists who went to Iraq to act as
human shields, many of them for the second time, having done so
during the 1991 Gulf War. The reporter in this programme turned
out to be one of the activists.

56



Dateline
19 February 2003

Mark Davis presented a story on New York dealing with local fears
of further terrorist attacks, but which mostly concentrated on an
anti-war rally that was restricted by city authorities and, according
to Mr Davis, under-reported. There was also an interview with
former US Ambassador to Syria and Saudi Arabia, Richard
Murphy, who gave a neutral analysis, and a critical one with
Mohamed Aldouri, the Iraqi Ambassador to the UN. The final story
that night was a sympathetic report on Lynne Stewart, the US
lawyer charged under anti-terror legislation for allegedly passing
messages from Sheikh Abdel Omar Rahman, jailed for planning
terrorist attacks in the US, to his followers.

Dateline
26 February 2003

This edition presented a report on the Arab League’s ambassador
to the UN, Yahya Mahmassani, featuring anti-US and anti-Israel
rhetoric and incredible claims about the Arab world (“We all have
elections. There are kingdoms with the consent of the people”).
There was also a debate on whether the US media is colluding with
the US administration.

Dateline
5 March 2003

‘Dateline’ presented a report from the streets of Baghdad which
made it clear there was no freedom of speech, but which still
concluded that the people did not want US military intervention. A
further report on the Iraqi Kurds focused on the threat they face,
not from Saddam, but from Turkey.

Dateline
12 March 2003

Mark Davis conducted a very sympathetic interview with the

American writer, Gore Vidal, who is deeply hostile to the current
American administration.

57



Dateline
19 March 2003

Mark Davis interviewed the US Ambassador, Tom Schieffer,
introducing him with the words: “Tonight, Australia stands poised to
attack a country on the other side of the world that offers this
nation no direct threat and many would argue, no perceivable
threat in the future. John Howard says war against Iraq is in the
national interest, but the country remains deeply divided on the
question of who our participation really serves.” In contrast to the
previous week’s interview with Gore Vidal, Mr Davis’ interview with
the ambassador was aggressive.

Dateline
2 April 2003

‘Dateline’ spent a day with anti-West activist and writer John Pilger,
who was crusading against the media coverage of the war,
allegedly for not providing the extreme point of view he espouses.
Pilger complained, “Now really something has to happen because
this kind of reporting, when every day we pick up newspapers we
regard as good, and it's just page after page of really - even if it's
not overt, but insidious pro-war stuff, as if this is World War Il all
over again, with maps, instead of a completely rapacious attack on
a country for the most deeply cynical reasons. | mean, that's the
truth of this thing, and it isn't being projected that way”.

Dateline

28 May 2003

Ginny Stein reported on human shields and members of the
International Solidarity Movement, interviewing members of ISM
who had come to Gaza and the West Bank to protect Palestinians
from perceived injustice. ISM members and Palestinians alleged
Israeli atrocities, while an lIsraeli Defence Forces spokesperson
explained Israel needed to conduct military activities. There was
very little mention of Israeli’s suffering from the terror campaign of
the past two and a half years and no Israeli civilian was
interviewed. The report also suggested that the IDF targets
internationals and reporters. A photograph was shown of Rachel
Corrie, the ISM member killed by an IDF bulldozer, standing in
front of a bulldozer, the driver of which could obviously see her
while Ginny Stein said, “Two months ago, an American human
shield, Rachel Corrie, was killed as she defied this Israeli bulldozer

58



in Rafah.” In fact, the bulldozer shown was not the one that
accidentally killed her.

Dateline
6 August 2003

Matthew Carney compiled a report titled “Roadblock to Peace” in
which he contended that the Israeli settlements are the cause of
the violence. He failed to mention the offers by Ehud Barak at
Camp David and Taba to dismantle the vast majority of these.

Dateline
8 October 2003

In the wake of Israel’s strike upon a terrorist installation in Syria,
following a Palestinian suicide bombing in Haifa, Mark Davis
conducted a largely uncritical interview with the Arab League
ambassador to the United Nations, Yahya Mahmassani. Davis did
not quiz the ambassador on Syria’s internationally acknowledged
role in sponsoring terrorist groups, or any other aspect of the
Syrian regime. Other than querying at one point why Israel should
not respond to terrorist attacks, Davis simply left unchallenged
everything the ambassador said.

59



3. Legislative Guidelines, Consultative Mechanisms,
Complaints Procedures and Codes of Practice

Legislative Guidelines

The legislative requirements that SBS must fulfil in order for it to
receive government funding are encapsulated in SBS’s mission
statement. The statement calls for SBS to “contribute to a more
cohesive, equitable and harmonious Australian society through the
provision of multilingual and multicultural radio and television
services”.! This however, is easier said than done, and with
respect to its representation of Israel and the Middle East, SBS has
continually failed its Australian and Jewish audience.

Section 73 of the SBS Act provides a benchmark by which SBS’s
performance as Australia’s multicultural broadcaster can be
assessed. Under section 73(j), SBS must provide an assessment
of the extent to which the operations of SBS have achieved its
objectives and fulfilled its functions.

SBS claims this has been achieved through the mere existence of
the Annual Report - “such details are included throughout the body
of the report”. However, the Annual Report is not an independent
assessment of SBS’s performance; it is promotional material put
out by SBS management to highlight the network’s achievements.

Consultative Measures

For this reason, the absence of effective consultative measures is
a concern. Section 73 (h) of the SBS Act requires that SBS annual
reports include the “particulars of any advice received by the SBS
Board from the Community Advisory Committee and the action
taken by the Board in response to that advice.” SBS lists the
members of the Council in its Annual Report but, for 1997-98, the
Report states that the council only met on three occasions that
year and made no recommendations to the Board in that time.
However, it was asserted that it “was active in stimulating
discussion and providing feedback to the key executives over a
wide range of issues.” It is hardly credible that a body which was

! SBS homepage at http://www.sbs.com.au.

60



“active in stimulating discussion and providing feedback ... over a
wide range of issues” did not make a single recommendation.
Similarly in 2001-2002, the Committee only met three times, and
vaguely “worked with SBS” and “provided perspectives” on matters
such as a “trends in Multiculturalism” research study and digital
technology, as well as previewing SBS promotional material. Its
only recommendation seems to have been to commission a history
of SBS.

Dissatisfaction with the SBS Advisory Council’'s role and
performance was expressed at an early stage by SBS and by the
Council itself. While SBS felt such a Council was unnecessary, the
Council felt that it had been established without the basic
resources for it to function efficiently beyond being a purely
consultative group of individuals.? Further, it appeared that SBS
consultative arrangements were more of a defensive mechanism
rather than a consultative one in terms of formal programme
planning.3

In August 1983, SBS instituted a major review of its consultative
arrangements. However, the review's scope was limited by
legislation which did not provide for advisory bodies, thereby ruling
out measures such as the payment of sitting fees to committee
members.* The review noted that “SBS, which is there to act in the
public interest, has a duty to discover how the public reacts to its
programmes, to seriously consider these reactions and to effect
changes when these are justified.” It went on to emphasise that it
was not sufficient for SBS to be the passive recipient of public
comment. Rather, it was held to be incumbent upon SBS to “face
and interact with the audience, to be challenged on programme
issues and respond to them, to actively seek and listen to advice
and at the same time explain why programming decisions are
made”.®

2 Committee of the Review of the Special Broadcasting Service, p.551.
® Ibid, p.554.
* Ibid, p.555.

®> SBS Public Consultation, “Discussion Paper prepared for the SBS Board Meeting”, 29
Nov 1983.

® Ibid.

61



The long record of Jewish communal dissatisfaction with SBS’s
performance and the way its complaints have been dealt with
indicate that SBS has clearly failed to attain this objective.

Complaints Procedures

In addition to failings in the consultative duties of SBS, there is a
dismal absence of accountability. Early evidence suggested that
the unit within the publicity section, responsible for responding to
viewer complaints, was not operating satisfactorily. It comprised
one staff member who performed the duties of analyst, writer,
telephonist and typist.7 The inadequate staffing, the low profile of
the unit and the need to arrange for translations of the complaints,
hindered its effective operation. In June 1998, SBS released the
SBS Service Commitment, in line with the Government’'s
requirement that all Commonwealth public sector agencies develop
service departments. The Commitment describes the mechanisms
for providing feedback about SBS’s programming.8 However, the
SBS Handbook maintains that telephone and electronic complaints
will not be responded to — only written complaints will be answered,
and even this will take six weeks.

All complaints are handled internally and generally referred to “a
person with appropriate editorial responsibility who will assess
whether or not the broadcast is in line with SBS’s programming
policies as articulated in the Codes of Practice.”

Where complainants in writing do not receive a response within 60
days or consider SBS’s response to be inadequate, they may take
the issue up with the Australian Broadcasting Authority (ABA)
under Part 11 of The Broadcasting Services Act 1992. The ABA
may then investigate the complaint, and if it believes the complaint
is justified, can recommend that SBS take action to comply with the
relevant Codes of Practice. It may also recommend that SBS take
other action in relation to the complaint, such as broadcasting an
apology. In the event that SBS fails to follow the ABA’s
recommendation, the ABA may give the Minister for
Communications and the Arts a written report on the matter, which

" Committee of the Review of the Special Broadcasting Service, p.554.

® SBS, Annual Report 1997-1998, op. cit., p.33.

62



will then be tabled in Parliament.® Clearly, the ABA will be reluctant
to put in train such a lengthy process and may additionally see little
purpose in doing so when complaints that reach it will already be at
least two months old. This is also demonstrated empirically — the
powers of the ABA are very rarely used.

It has been said of the existing procedure: “Frankly, a complaints
procedure that is handled internally by any public broadcasting
body, or indeed, private broadcasting body or television station, is
neither just nor seen to be just. If it has the final determination it is
seen as, and it is, an appeal from Caesar to Caesar”.'

The weaknesses of this procedure were shown in 1996 when the
President of the Executive Council of Australian Jewry, Diane
Shteinman, raised the issue of thinly disguised PLO propaganda
films being shown on SBS with Rod Webb, SBS’s Chief of Network
Programming. Mr Webb told Ms Shteinman that he “took
exception” to her complaint, that the “provenance” of the film “is of
no issue whatsoever,” that an Israeli series presented by Abba
Eban was a “front for Israeli propaganda”, and that “besides, SBS
had just shown an Israeli film.” (He was apparently referring to “An
Electric Blanket Named Moshe”, an obscure Israeli art-house film.)
By any standards, Mr Webb’s reply to the head of a representative
peak body was totally inappropriate.

The simple fact is that, despite a requirement to do so under
Section 2.4.1 of the Codes of Practice, public corrections and
apologies at SBS news and current affairs are all but unknown. As
this report demonstrates, this is not a function of accuracy but of
an on-going refusal to acknowledge error or, in the rare cases
where acknowledgement is made, to take any public action about it
regardless of obligations under the Codes of Practice.

In 2002, SBS revised its Codes of Practice. The Codes stipulate
that a complaint “alleging serious breach of SBS programming
policies warrants a thorough reply at a senior level”. ! Complaints
are thus to be handled by “employees with appropriate editorial

° SBS,Codes of PracticeProgramming Policies(Sydney: SBS, 1996) p.31.

19 Senator Brian Harradine, speaking to Special BroadcaStngce Bill in the Senate,
Hansard 11 November 1991, p. 2860.

1 SBS,Codes of Practice, 200Section 8. Handling Programming Complaints,
Comments and Enquiries, p. 79 et seq.

63



control” and complaints that allege breaches of the Codes or
threaten legal action must proceed to the Divisional Head level
(television) or Station Management level (radio). A commitment is
given to written responses within six weeks of complaint; the “style
and content of outgoing correspondence are matters for the
people concerned” although “restraint and courtesy should be
used”. Correspondence addressed to Chairperson, Managing
Director or Board members will be normally referred for reply,
direct comment or input from the “programming area” concerned.
Serious programming complaints, complaints by members of
Parliament and any complaint lodged through a lawyer are to be
brought to the attention of SBS Management.

These procedures indicate that senior management are to receive
early notice of serious complaints. Nonetheless, the overall
situation remains essentially unchanged: the current Codes of
Practice provide for no independent fact checking or review body
that can assess individual and community complaints, and it still
seems most likely that the individual responsible for overseeing or
making a decision complained about will be responsible for framing
SBS’s reply.

Given these considerations, it is evident that SBS, particularly in
regard to its presentation of Middle East issues, has violated the
spirit of its Charter. In practical terms, programming decisions in
regard to Israel and the Middle East are unbalanced and there are
no orderly and expeditious means of remedying the situation. Until
and unless a genuine complaints procedure is instituted, there is
very little prospect of SBS adequately fulfilling its objectives for the
benefit of the people it purports to represent.

Thus, the Codes of Practice, depending on the nature of the
complaint, are either insufficiently rigorous or a dead letter. The
achievement of accuracy, fairness and balance over time would
seem to be decisively refuted by the track record we have
presented with regard to SBS news and current affairs relating to
the Middle East.

We have documented numerous instances of factual errors; tacit
and explicit editorialising; partisan terminology and inappropriate
footage; and imbalance in selection of expert commentary on SBS
news coverage. We have documented a consistent imbalance over
time in the selection and presentation of partisan features and

64



documentaries favouring one side in the Israeli-Palestinian conflict.
Lastly, we have documented the durability of the sometimes high-
handed, often dilatory and wholly unsatisfactory complaints
process that presently exists and defies all efforts at achieving the
outcomes required by the Codes of Practice.

65



4. Recommendations

In the analysis that we have presented, a clear, consistent and
pronounced pattern of bias is evident in SBS news and current
affairs.

Changing the culture that produces such bias will require wide-
ranging reform of SBS potentially involving the Board,
management and staff. Given the extent of the problems and, as
an essential component of reform, serious consideration should be
given to the adoption of legislative reform to provide for a revised
Charter and Codes of Practice that makes explicit SBS’s
obligations with respect to the presentation of news, current affairs
and documentaries.

The reforms would:

1. Provide for the establishment of an adequately funded and
staffed external independent complaints panel to deal with
non-vexatious allegations of bias and error in a timely and
expeditious fashion that permits early correction, retraction,
or clarification where these are found to be warranted.

2. Prescribe that any findings by the complaints panel of
inaccuracy, distortion or unprofessional practice need to be
speedily and effectively rectified as far as possible through
prompt public correction, apology or clarification, both on-air
and on the SBS web-site.

3. Empower the panel to investigate complaints, including
detailed submissions of long-term or institutional bias
affecting news reportage, current affairs and documentary
selection.

4. Establish the principle that decisions of a complaints panel
should be subject to further appeal to an independent body
with commensurate powers and capacity to investigate
issues of long-term or institutional bias.

5. Affirm the principle that complaints do not derive their

worthiness or seriousness, so far as SBS is concerned, from
the number of people who lodge them, but from the inherent

66



merit of the complaint as judged by the panel or the appellate
body.

6. Regular monitoring and reporting on current affairs
features and documentaries to ensure the presentation of a
spectrum of viewpoints and perspectives on particular issues
and themes over the shortest timeframe reasonably possible.

7. Ensure that the provenance of all documentaries is fairly
and fully disclosed to viewers when broadcast to ensure that
SBS viewers do not become the unsuspecting audience of
advocacy journalism and partisanship.

8. Institute Codes of Practice on news reportage that obliges
news programmes to present the relevant facts, using a
consistent lexicon that reflects the practice expected of a
professional broadcaster. It must also ensure that broadcasts
do not advocate or present partisan views and must prohibit
tacit or explicit editorialising.

9. Ensure that the use of file footage is both directly relevant
to the particular story and clearly designated as such in all
cases.

Prepared by:

Dr Colin Rubenstein
Dr Daniel Mandel
Mr Tzvi Fleischer
Mr. Jamie Hyams
for
The Australia/lsrael & Jewish Affairs Council,
Level 1: 22 Albert Road, South Melbourne, 3205
Phone: (03)-9681-6660
Fax: (03)-9681-6650

67



