
 
 

 1201 Connecticut Avenue, NW 
Washington, DC 20036, USA 
+ 1.202.457.6992 fax 
www.rferl.org 

Vinohradská 1, Prague 1 
110 00 Czech Republic 
+ 420 22112 3010 fax 
www.rferl.org 

Harassment of RFE/RL Correspondents in Uzbekistan 
Since May Events in Andijon – a Chronology 

 
Compiled by Sonia Winter and Adolat Najimova, RFE/RL 

[last updated February 27, 2006] 
 
February 26, 2006 RFE/RL Uzbek Service correspondent Nosir Zokirov released from jail, 

after completing a six-month sentence that followed his conviction on 
charges of insulting a member of the Uzbek security forces [see entry 
for September 19, 2005]. 
 

January 31, 2006 The Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Uzbekistan, in a 
letter to RFE/RL Acting President Jeffrey N. Trimble, reaffirms its 
refusal to accredit the Uzbek Service's bureau in Tashkent and 
suspend the individual accreditations of four RFE/RL correspondents 
working for the Uzbek, Turkmen, Tajik and Kazakh Services.  
 

December 12, 2005 The Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Uzbekistan, in a 
letter to RFE/RL Acting President Jeffrey N. Trimble, refused to 
accredit the Uzbek Service's bureau in Tashkent and suspended the 
individual accreditations of four RFE/RL correspondents working for 
the Uzbek, Turkmen, Tajik and Kazakh Services.  The letter was sent 
more than four months after the bureau's current license to operate 
expired on August 4, 2005.  Under Uzbek law, to operate without a 
license from the Foreign Ministry is an offense punishable by fine or 
imprisonment. 
 

November 14 The Supreme Court of Uzbekistan convicts all 15 defendants in the 
Andijon trial on all charges, and sentences them to prison terms of 
from 14-20 years.  During sentencing, Chief Judge Bakhtiyor Jamolov 
repeats allegations made about foreign media by prosecutors 
throughout the trial, stating that "They didn't write about real events, 
but disseminated biased information from those who they claimed 
were peaceful citizens demanding improved living conditions by 
protesting in the central square [of Andijon]. They also said that those 
people didn't have ties with religious extremists, and that the 
government troops opened fire on them. Thus, they distracted the 
attention of the world community." 
 



RFE/RL -- Uzbekistan Harassment Chronology -- February 15, 2006 2 

 

 

November 7 RFE/RL's Tashkent Bureau told by Uzbek Foreign Ministry press 
secretary Ilhom Zakirov that it will only be informed of the Uzbek 
government's decision on renewing the bureau's registration after the 
end of the trial of the 15 accused ringleaders of the Andijon uprising.  
Considered in the context of the campaign being conducted against 
RFE/RL's Uzbek Service and other foreign media during and in 
association with the trial, it is feared that the government may decide 
to reject the bureau's application for renewal. 
 

October 31 Uzbekistan's main television channel, UT-1 devoted a 25-minute 
edition of its "Munosabat" (Attitude) program to foreign media 
coverage of the Andijon uprising.  Both of the guests on the 
program, Safar Ostonov, the editor-in-chief of the newspaper 
"Ozbekiston Ovozi" and political commentator Nasriddin 
Muhammadiyev, accused foreign media, including "BBC and Radio 
Liberty or some websites" of biased, incomplete coverage of the 
Andijon uprising; criticized them for describing those who fled the 
Andijon events to Kyrgyzstan as refugees; and asserted that they 
"tried to create a false picture [of the events] in the entire world." 
 

October 26 In his closing arguments at the trial of 15 accused ringleaders of the 
May12-13 Andijon uprising, Deputy Chief Prosecutor Anvar 
Nabiyev again attacked foreign media, including Radio Liberty, the 
BBC, The Associated Press and the independent Russian website 
www.ferghana.ru of "broadcast[ing] lies to the whole world" (AFP). 
     In spite of the many allegations made against foreign media by 
prosecutors, Uzbek authorities allow RFE/RL Uzbek Service 
Tashkent correspondent Sadriddin Ashurov to cover the entire trial. 
Ashurov files regular reports for the Uzbek Service on trial 
proceedings, which are broadcast daily and posted to the service's 
website, www.ozodlik.org 
 

October 26 The Uzbek-language newspaper "Hurriyat" in Tashkent carries an 
article entitled "Time doesn't belong to tyrants" by Tojiddin Razzoq, 
in which both Radio Liberty and the Voice of America are criticized 
for an "ideological attack" on Uzbekistan and Uzbek authorities are 
urged to "adequately respond to foreign radio stations" (translation 
by BBC Monitoring). 
     The Uzbek-language newspaper "Xalq Sozi" in Tashkent carries 
an article entitled "Democracy has been sacrificed for the sake of 
interests," accuses foreign media of being deliberately unobjective 
and of knowing about the Andijon uprising ahead of time. 
 

October 26 The New York-based Committee to Protect Journalists, in a press 
release, "condemns the government harassment of foreign media in 



RFE/RL -- Uzbekistan Harassment Chronology -- February 15, 2006 3 

 

 

Uzbekistan, which today prompted the BBC to close its Tashkent 
bureau." The release notes that "authorities have initiated a smear 
campaign in the state media accusing journalists from the BBC, 
Deutsche Welle, The Associated Press and Radio Free 
Europe/Radio Liberty (RFE/RL) of organizing 'information attacks' 
against Uzbekistan and trying to use the protest in Andijon to 
overthrow the government and establish an Islamic state." 
 

October 25 Assistant Secretary of State Daniel Fried, in testimony before the 
U.S. Commission on Security and Cooperation in Europe, cites the 
"jailing [of] an Uzbek RFE/RL reporter" as an example of how 
"Uzbekistan has taken numerous steps away from providing the 
freedom that is essential to long-term stability" since the May 12-13 
Andijon uprising. 
 

October 20 Elmurod Yusupaliev, the RFE/RL Uzbek Service correspondent in 
the southern Kyrgyz city of Osh, tells supervisors that local 
journalists have told him that Uzbek security officers are offering 
them money to track Yusupaliev's movements, and that Kyrgyz 
police are investigating the harassment of Yusupaliev's intern, who 
was taken from the area around Yusupaliev's office and beaten by 
three Uzbek men who called themselves local police officers. 
 

October 12 The Uzbek-language newspaper "Hurriyat" in Tashkent carries an 
article entitled "Why are 'democrats' drawing their swords?" by 
commentator Botirjon Gafurov, in which "Radio Liberty" (RFE/RL's 
Uzbek Service), the BBC, the "New York Times", the "Times" of 
London, the Associated Press and Reuters news services "and 
some other media outlets" are accused of carrying out an 
"information attack" on Uzbekistan during the months since the " 
terrorist acts in Andijon." According to the article, this "information 
attack" is linked to "political pressure by international organizations 
such as the United Nations, Human Rights Watch, IWPR, the 
International Amnesty Committee" and "economic pressure [on the 
part of the U.S. government] by means of promising 200 million 
dollars to the Manas airbase in Kyrgyzstan in exchange for the 
'Uzbek refugees' and by not paying the compensation for the use 
of the Xonobod airfield." 
 

October 7 Family members of jailed Uzbek Service correspondent Nosir 
Zokirov face additional harassment from Uzbek authorities. One of 
Zokirov's sons, Zohidjon Zokirov was arrested near the Uzbek-
Kyrgyz border while traveling from Namangan to a training session 
in Kyrgyzstan that had been organized by human rights groups.  
Zokirov is accused of attempting to cross the Uzbek border illegally 



RFE/RL -- Uzbekistan Harassment Chronology -- February 15, 2006 4 

 

 

and held in jail for three days, then fined $1,000 (avg. monthly per 
capital income in Uzbekistan is $150) and released.  Zohidjon 
Zokirov now faces a hearing on November 7 in relation to this case. 
 

September 27 Prosecutors have threatened to file new criminal charges against 
jailed Namangan-based Uzbek Service correspondent Nosir 
Zokirov, this time for "insulting the President".  Under Article 158 of 
the Criminal Code of Uzbekistan, Zokirov could be sentenced to 
between 3-5 years of imprisonment. 
 

September 20 In his opening statement on the first day of the trial of 15 
defendants accused of instigating the May 12-13 uprising in 
Andijon, Deputy Chief Prosecutor Anvar Nabiyev alleges that BBC 
correspondent Matluba Azamatova, Institute for War and Peace 
Reporting correspondent Galima Bukharbaeva, and RFE/RL 
correspondent Andrei Babitsky had advance knowledge of the 
violence about to break out in Andijon. 
 

September 19 Uzbek Service Tashkent correspondent Sadriddin Ashurov 
summoned to the Uzbek Foreign Ministry, where he was told that 
he will be one of a small number of reporters allowed to cover the 
trial of suspects accused of instigating the May 12-13 uprising in 
Andijon.  The trial is scheduled to begin on September 20. 
 

September 19 The Appellate Court in Namangan rejected an appeal by 
Namangan-based Uzbek Service correspondent Nosir Zokirov and 
left standing a six-month prison sentence for insulting a member of 
Uzbekistan’s security service [see entries for August 6 and August 
26]. The panel of judges took 15 minutes to reach their decision, 
ignoring protests by Zokirov's defense counsel that the August 26 
trial lacked legality on several counts, including the fact that 
defense witnesses were not heard and Zokirov had no legal 
representation. 
 

September 15 The Office of the General Prosecutor of Uzbekistan held a press 
conference in Tashkent, to announce the imminent start of the first 
trial of suspects accused in the mass unrest that preceded the 
killings in Andijon.  During the press conference, Deputy Chief 
Prosecutor Anvar Nabiyev accused RFE/RL and other western 
media, including the British Broadcasting Corporation, the 
Associated Press and Deutsche Welle of "continuing [an] 
information war against Uzbekistan which was launched in 
connection with the Andijon events" (ITAR-TASS) and compared 
foreign journalists to "hyenas and jackals searching for carrion" 
(AFP). 



RFE/RL -- Uzbekistan Harassment Chronology -- February 15, 2006 5 

 

 

 
September 7 The Uzbek-language newspaper "Namangan Haqiqati" in 

Namangan carries an article entitled "A sheep in wolf's clothing" by 
journalist Igor Reshetnikov, in which "Radio Liberty" (RFE/RL's 
Uzbek Service) is described as a "media that is close to the US 
intelligence service".  The article questions the validity of claims of 
religious persecution by Uzbek refugees requesting asylum in 
Europe, who were interviewed by the Uzbek Service (translation by 
BBC Monitoring). 
 

September 1 Three NSS agents detained Uzbek Service correspondent Robia 
Mirzoalieva while she was conducting vox pop interviews on Temur 
Square in Tashkent at about noon. She was taken to a police 
station and questioned by the agents, who used abusive language, 
calling her a "filthy journalist" and "a little provocateur." They 
examined her recordings and threatened to jail her for five days. 
The SNB agents left after three hours, and Tashkent police officers 
took over the interrogation, which centered on her work for 
RFE/RL's Uzbek Service. She was released after being held for 
seven hours. Police officials confirmed her detention to RFE/RL 
staff but gave no reason for Mirzoalieva's detention. 
 

August 26 Namangan-based Uzbek Service correspondent Nosir Zokirov 
sentenced to 6 months in jail on charges of insulting a member of 
Uzbekistan's security service [see entry for August 6], following a 
hearing that took place without the presence of defense counsel or 
the examination of witnesses.  Zokirov is taken directly to prison 
from the courtroom. 
 

August 26 The main Uzbek-language daily newspaper, "Xalq Sozi" in 
Tashkent, carries a 1,400 word article entitled "Willpower is being 
tested" that asserts that young Uzbeks need to be educated and 
employed "in order to prevent our clever young people from 
forgetting their motherland... and becoming zombies and spreading 
lies about and slandering our country in the media sources like the 
BBC and Radio Liberty" (translation by BBC Monitoring). 
 

August 20 The Russian-language newspaper "Turkiston" in Tashkent carries 
an approximately 600-word article entitled "Look at yourself first...", 
criticizing independent journalist Bobomurad Abdullayev (identified 
as a "Radio Liberty correspondent") for his "sheep" comment on an 
Uzbek service program:  "...If a person calls people or someone 
sheep they should be responded appropriately. I often listen to the 
Radio Liberty's 'Forum' programme. Every broadcast is full of 
slander. The reports are groundless and make no sense at all" 



RFE/RL -- Uzbekistan Harassment Chronology -- February 15, 2006 6 

 

 

(translation by BBC Monitoring"). 
     The Uzbek-language newspaper "Namangan Haqiqati" in 
Namangan carries an article entitled "It cannot be justified" by 
journalist Faruh Azimov, in which both "Radio Liberty" (RFE/RL's 
Uzbek Service) and the BBC are accused of unbalanced reporting 
and of "danc[ing] to the tune of their clients" (translation by BBC 
Monitoring). 
 

August 17 The Uzbek-language newspaper "Mahalla" in Tashkent carries a 
1,400-word article entitled: "Duplicity or about the ones who never 
ever become a human being," criticizing independent journalist 
Bobomurad Abdullayev for "duplicity." Abdullayev is identified in 
the article as "Radio Liberty's Uzbek correspondent;" although he 
worked with the service until 2001, he is no longer a correspondent 
for RFE/RL. 
 

August 16 The Russian newspaper "Nezavisimaya Gazeta" reports on the 
"public trial" of independent journalist Bobomurad Abdullayev, who 
was accused by his neighbors in the Turkmachi community of 
calling his fellow citizens "sheep" (citing a similar quotation in a 
speech by President Karimov) during a program aired by RFE/RL's 
Uzbek Service.  The "public trial" decides Abdullayev should be 
punished for his remark by having him relocated to a different area 
of Tashkent. According to "Nezavisimaya Gazeta," "Although the 
decisions of public courts have no legal power and are merely of 
educational and advisory character, in most cases their 
recommendations are fulfilled. Therefore, it cannot be ruled out that 
the journalist's mini-deportation will take place in the immediate 
future" (translation by BBC Monitoring). 
 

August 7 Gulasal Kamolova, an Uzbek Service correspondent based in 
Bukhara, while traveling to Tashkent by train to collect her salary, is 
summoned to the conductor's coupe, locked in with three men who 
identified themselves as NSS officers, and questioned about the 
purpose of her trip. Kamolova is released after some time, but 
summoned again 10 minutes later and the process repeated. The 
men took note of her passport and ID numbers and said they will 
contact her again. 
 

August 7 Husniddin Kutbidinov, an Uzbek Service correspondent based in 
Tashkent, reports to RFE/RL managers that he receives threatening 
phone calls on a daily basis. 
 

August 6 Namangan-based Uzbek Service correspondent Nosir Zokirov calls 
a regional NSS official to complain about harassment suffered by 



RFE/RL -- Uzbekistan Harassment Chronology -- February 15, 2006 7 

 

 

local poet Khaidarali Komilov, who was being pressured to 
renounce an interview conducted by Zokirov in early June during 
which a poem by Komilov about the events in Andijon was read.  
The call leads to charges being filed against Zokirov for violating 
Article 140 of the Uzbek criminal code, which makes it a criminal 
offense to insult a member of the security forces. 
 

August 1-2 Uzbek Service correspondent Gofurjon Yoldoshev, now based in 
Tashkent, makes a private trip to his house in Andijon. He is visited 
by the head of the Mahalla (local council) who tells him his house is 
under surveillance and that she is under orders to report to the NSS 
any news of Yoldoshev's movements or those of his close family 
and relatives. 
 

July 24, 26 Two separate articles on the Russian-language Centrasia.ru 
website attack then-Uzbek Service Director Adolat Najimova, 
referring to previous critical publications about her in Uzbek media 
and announcing that she has been fired from her position. The 
official announcement at RFE/RL that Najimova was being 
transferred to other duties at RFE/RL came on July 25. 
 

July 18 Kyrgyz journalism student Erkin Yakubjanov is arrested at Kyrgyz-
Uzbek border at Dustlik and held until August 1, after requesting an 
interview with border guards.  A freelance journalist with the 
Institute for War and Peace Reporting and on assignment for the 
radio network "Dolina Mira", Yakubjanov was arrested in part 
because of suspicions "he worked for the Uzbek service of Radio 
Ozodlik/Radio Free Europe," according to a Reporters Without 
Borders release. 
 

July 5 The house of Guliston-based Uzbek Service correspondent Lobar 
Qaynarova is searched by security officers; some Islamic literature 
is confiscated and Qaynarova's husband is told he may face 
charges of membership in a banned Islamic group. 
 

July 1 Lobar Qaynarova, an Uzbek Service correspondent based in 
Guliston, in the Syrdarya region near Tashkent, was attacked 
outside her apartment and beaten (see July 5 RFE/RL Press 
Release). Qaynarova, in the first trimester of pregnancy, is 
hospitalized with cracked ribs and injuries to her face and 
abdomen. She was returning home from court, where she had been 
covering a trial. Her assailants took Qaynarova's recording 
equipment and minidiscs of the trial proceedings. 
 

June 26 Uzbek Service correspondent Gofurjon Yoldoshev travels secretly 



RFE/RL -- Uzbekistan Harassment Chronology -- February 15, 2006 8 

 

 

from Tashkent to Andijon to attend a meeting of human rights 
activists in a tea-house. The tea-house was raided and Yoldoshev 
is arrested with four others. They were told to stop their activities 
and held for four hours before being released. Yoldoshev's 
recording equipment is again confiscated. 
 

June 17 Namangan-based Uzbek Service correspondent Nosir Zokirov is 
taken at night to the local police department and interrogated about 
a June 13 report for RFE/RL that contained a poem criticizing 
Uzbek President Islam Karimov. Zokirov was released after several 
hours and allowed to return home. During the following week, 
Zokirov is summoned by the police again several times for further 
interrogation. 
     A local Namangan newspaper had previously published a 
threatening article about Zokirov, charging he had spread 
disinformation about the events in Andijon. Local media continue to 
publish invective about him. 
 

June 16-17 Uzbek Service correspondent Gofurjon Yoldoshev's neighbors are 
questioned about his whereabouts. 
 

June 10 The "Zerkalo XXI" article appears, with identical commentary, on 
two independent and reputable Russian-language websites that 
deal with Uzbek issues -- Arena (www.freeuz.org) and Ferghana.ru. 
One of the assertions made in the online commentaries is that 
articles such as "So Many Lies..." are brought to editorial offices in 
Uzbekistan by NSS officers and "no editor can refuse to publish." 
 

June 9 An article attacking RFE/RL Uzbek-language broadcasting that first 
appeared in the Uzbek-language newspaper "Mahalla" in late May, 
is reprinted in the June 9 edition of the Russian-language 
newspaper "Zerkalo XXI" (Mirror of the 21st Century), published in 
Tashkent.  Translated excerpts are available on request. 
 

June 6 Uzbek Service correspondent Gofurjon Yoldoshev's 17-year-old 
daughter, Khosiyat, a student at Andijon State University, is taken 
to a staff room and questioned by three unknown people about her 
father. 
 

May 29 Yoldoshev calls RFE/RL managers and reports that his guide to the 
mass gravesites, a community elder named Juraboy, had been 
stabbed to death. Managers ask Yoldoshev to leave Andijon 
immediately, for reasons of physical safety; within 2 days, 
Yoldoshev moves to Tashkent with his family. 
 



RFE/RL -- Uzbekistan Harassment Chronology -- February 15, 2006 9 

 

 

May 28 Andijon-based Uzbek Service correspondent Gofurjon Yoldoshev is 
led to mass graves in Andijon (see May 30 RFE/RL Press Release). 
 

May 26-27 An article in the Uzbek-language newspaper "Mahalla" 
(Neighborhood), published in Tashkent, runs a lengthy article with 
the headline, "So Many Lies..." The article is an attack on RFE/RL 
Uzbek-language broadcasting and, specifically, on several 
members of RFE/RL's Uzbek Service based in both Prague and 
Uzbekistan who are identified in the article by name. A large section 
of the article attacked the performance and reputation of then-
Uzbek Service Director Adolat Najimova. 
 

May 21 Andijon-based Uzbek Service correspondent Gofurjon Yoldoshev 
traveled from Andijon to the nearby town of Qorasuv, to cover the 
second day of protests there. After he was seen recording 
interviews with several of the protesters, Yoldoshev was 
surrounded by at least eight men in civilian clothes who took him to 
a vacant courtyard nearby, kicked him several times, searched his 
bag, and removed the memory card from his digital camera and the 
minidisc from his audio recorder. Yoldoshev protested, identifying 
himself as the correspondent of RFE/RL, an American radio station. 
One person from the group introduced himself as an NSS officer 
and ordered Yoldoshev to leave immediately, saying his life could 
be at risk and his security will not be guaranteed. Yoldoshev said 
he is a resident in the region, but was told he is in a border region 
and violating regulations. 
 

May 20 Mehribon Bekieva, the Uzbek Service's correspondent in Urgench 
(a town in the Khorazm region bordering with Turkmenistan) was 
visited in her office by an Uzbek National Security Service (NSS) 
officer, who "recommended" that she stop reporting about police 
abuses. She was told that, if she continued such reporting, her 
family could be negatively affected. 
 

May 17-18 Andijon-based Uzbek Service correspondent Gofurjon Yoldoshev 
travels from Prague to Andijon with Russian Service correspondent 
Andrei Babitsky, arriving in the city on May 15. The two 
correspondents stay in Yoldoshev's apartment. On the evening of 
May 17, as they are leaving the apartment, they are detained by 
two armed men wearing bulletproof vests, searched and forced to 
lie on the ground motionless for more than half an hour. Then, at 
gunpoint, the two were taken back to Yoldoshev's apartment, 
where he resided with his family. Babitsky was ordered to leave 
Andijon first thing in the morning on May 18. 
 



RFE/RL -- Uzbekistan Harassment Chronology -- February 15, 2006 10 

 

 

May 17 The adult son of Namangan-based Uzbek Service correspondent 
Nosir Zokirov is briefly detained and accused of inciting protests 
and organizing unlawful groups in Namangan. After Zokirov 
demanded an official explanation, his son, a member of a local 
human rights group, was released. Both the home and mobile 
phones of the correspondent were cut off; a person at the local cell 
phone provider told Zokirov that an order had been received to 
shut off his mobile phone. 
 

May 14 Two Tashkent-based RFE/RL correspondents -- Sadriddin Ashurov 
of the Uzbek Service and Mirasror Akhorov of the Tajik Service -- 
are ordered to leave the city, along with all other foreign 
correspondents, by security forces.  Ashurov and Akhorov had 
been in Andijon for less than 24 hours. 
 

May 12-13 Mass unrest breaks out in Andijon, which is violently suppressed by 
Uzbek government forces.  The Uzbek government later announces 
that 169 people, mainly militants, were killed in the violence; rights 
activists say that hundreds of people were killed by Uzbek soldiers. 
 

 


